Butikens skyltfönster – en del av marknadsföringen

Så här års är det trevligt att strosa omkring i stan och spana in olika julskylningar och givetvis sticker NK:s ut i vanlig ordning. Fler och fler butiker har insett värdet att dekorera lite extra inför julen (och inte enbart i juletider) och i år var det även premiär för anrika klädbutiken Ströms i hörnet Sveavägen/Kungsgatan att piffa till sitt skyltfönster. Frågan är då hur det står till med skyltningar på kaféer och konditorier? Lägger de tid på att juldekorera och göra lite extra fint i skyltfönstrena så här års? Den frågan lämnar jag öppen då jag inte har svaret men av det lilla jag hittills sett på stan så tycker jag att de kan bli bättre på den fronten.

Om man har ett skyltfönster, varför inte göra något extra med den inför stora dagar? Ett väl dekorerat fönster skapar intresse, man stannar upp, reflekterar, beundrar, vilket möjliggör till spontaninköp för kunder som annars kanske bara hade spatserat förbi obemärkt.

Att stå utanför ett skyltfönster, ta ett foto med mobilen och sedan publicera på olika sociala plattformar är vanligt förekommande och således bra PR. Mot den bakgrunden så kan i alla fall jag tycka att det är underligt att inte fler kaféer och konditorier använder skyltfönstret som en integrerad del i sin marknadsföring! Jag är medveten om att kunskapen om marknadsföring (och försäljning) inte alltid är på topp. Många vill men har inte kunskapen om hur och så handlar det även om att frigöra tid. Enligt mig handlar dock tid om planering men det är en annan fråga som jag säkerligen får återkomma till längre fram.

Inför nästa år tänker jag ha ett extra öga på kaféer och konditorier/bagerier och då publicera de julskyltningar jag tycker sticker ut lite extra. Gunnarssons Specialkonditori på Götgatan brukar vara duktiga på att använda sitt skyltfönster i olika sammanhang och julen är inget undantag. Hos Gunnarssons gäller inte devisen”less is more” utan in med så mycket godsaker på en så liten yta som möjligt men uj vad mycket folk som stannar till och fotar deras skyltning. När Annie och jag var här i lördags var det även flera turister (både svenska och utländska) som fotade och som direkt gjorde en statusuppdatering på mobilen vilket säkerligen även medförde att Gunnarssons namn spred sig som en löpeld, snacka om kostnadseffektiv marknadsföring!

imageedit_10_3236641563

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.