Kaffetrender

Strax innan nyår publicerade jag en trendrapport om kaffe där jag lät elva stycken kaffeproffs sia om kaffetrenderna för 2016 i Sverige. Säsongen är dock fortfarande ung och vad som blir en trend i den rätta bemärkelsen återstår att se när vi summerar året i december.

Det som media ofta benämner som trender är i många fall inga trender utan modenycker och det är en väsentlig skillnad! Många företag vill givetvis att deras specifika produkt blir en trend och marknadsför det målmedvetet men skillnaden mellan en trend och en modenyck är som mellan klimat och väder. Modenycker är vädret och trender är klimatet. Trender finns inom ett visst fält och har en räckvidd, en tidshorisont, en varighet och en tydlig riktning.

love-beans-caffeine-coffee-largeedited

I USA var kallbryggt kaffe en stor trend förra sommaren och det spås även slå igenom här i Sverige. Jag började med kallbryggt i höstas då jag köpte en tillbringare (Coffee Cold Brew Bottle). Liknande behållare finns även för te och de säljs hos välsorterade kaffe- och tehandlare. Kallbryggt är enbart en bryggningsmetod och innebär givetvis inte att man måste dricka kaffet kallt och det är inte att förknippas med iskaffe. Kallbryggt kaffe är inte lika beskt och utvecklar heller inte lika mycket garvsyra som när man använder hett vatten, vilket kan vara en fördel för personer med känslig mage.

National Coffee Association har under 67 år granskat kaffekonsumenternas mönster i USA och de publicerade nyligen sin årliga rapport, National Coffee Drinking Trends, NCDT. Där kan följande utläsas:

☞ Den dagliga konsumtionen av espresso-baserade drycker har nästan tredubblats sedan 2008.

☞ Mellan 2008 till dags datum har konsumtionen av gourmetkaffedrycker ökat från 13% till 36% i åldersgruppen 18-24 och från 19% till 41% bland dem mellan 25-39.

☞ Enbart de espressobaserade dryckerna ökade från 9% till 21% för åldersgruppen 18-24 och från 8% till 29% för dem mellan 25-39.

☞  Konsumenterna har visat sig villiga att betala mer för premiumkaffe (det går även hand-i-hand med vad konsumenter önskar i Sverige dvs att man är villiga att betala lite mer för bra kvalité – och ja, kvalité kostar som bekant).

☞ 28% av de tillfrågade känner inte till om kaffet de köpt är odlat på ett hållbart sätt.

☞ Det effektivaste sättet att nå yngre kaffekonsumenter är via mobilen. För att få – och behålla – sin uppmärksamhet, måste man erbjuda en tjänst, produkt eller information som är av intresse för konsumenten och det måste vara lättbegripligt.

☞ Yngre kaffekonsumenter är mer förändringsbenägna samt att de anammar ny teknik snabbare.

imageedit_6_8713749092

Enligt en undersökning som konsumentanalysföretaget Nielsen genomförde 2015 svarade 66 % av de tillfrågade konsumenterna (30 000 konsumenter från 60 länder) att de är villiga att betala mer för produkter och tjänster från företag som åtagit sig att jobba med tydliga hållbarhetsfrågor (här är en bra hållbarhetschecklista från Ledarna).

Prenumerationstjänster spås öka och enligt undersökningsföretaget Mintel är 21% av kaffedrickarna intresserade av att få färdigt kaffe levererat till hemmet eller arbetsplatsen och 16% skulle överväga att få nyrostat kaffe hemskickat.

Det surras även om följande:

Nitro Coffee – Kaffe med kvävgas. Kallbryggt kaffe som tillsäts med lite kolsyra och kvävgas. Resultatet blir en stout-liknande dryck med mjukt krämigt skum. Här kan du se ett inslag från Fox News.

Kaffe med cikoria – Cikorian är en två- till flerårig ört med vackra ljusblå blommor och som tros ha börjat användas som läkeväxt redan 1500 år f Kr i Egypten och den användes som kaffesurrogat under bla andra världskriget. Cikorian har nyttiga bakterier som är bra för tarmfloran och immunförsvaret. Nu har en del kaffespecialister i USA börjat att erbjuda cikorian igen, främst som kallbryggt.

Kombinerade drycker – Att mixa kaffe och te förekommer på olika platser i världen. Kan det vara en kommande hit i Sverige?

Bönderna/odlarna tar vara på spillet – Kaffebönan är en kärna i kaffefrukten (som påminner om ett körsbär). Själva frukten har hittills inte används till någonting och blivit spillvara när kaffebönorna förberetts. Det handlar om stora mängder som oftast dumpats i närliggande vattendrag. Nu har någon klok person kommit på att det går att ta till vara på spillet och därmed tagit fram ett kaffemjöl, perfekt till bakningen. Smaken påminner inte om kaffe utan blommig citrus eller mild torkad frukt och dess näringsegenskaper är imponerande. Läs mer om kaffemjöl här.

imageedit_4_9855524633

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.