Bortom kanelbullens horisont


Bagerier, konditorier och kaféer runt om i landet laddar nu upp inför kanelbullens dag – en dag som tillsammans med Fettisdagen är branschens årliga höjdpunkt. Tongångarna bland bagarna inför dessa dagar brukar lyda ”kan vi slå förra årets försäljning månne tro?” Och så beräknar man och tittat tillbaka på tidigare års försäljningssiffror för att göra ett estimat om vad försäljningen kan landa på i år.

Branschen går dock in i en period som saknar motstycke i modern tid. Vad händer när strålkastarljuset riktas bort från kanelbullarna och den grå vardagen åter gör sig påmind? Visst har det genom åren förekommit lågkonjunkturer och andra kriser som påverkat landet negativt men trots tuffa tider har svensken fortsatt att fika.


2012 skrev DN; ”Svenskens kaffesug som störst när ekonomin skakar. Lågkonjunkturen gynnar kaféer, att fika är ett billigt sätt att umgås”. Och tittar man i backspegeln så brukar kaféerna klara sig bra vid nedåtgående konjunkturer. 2007 började Visita (besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation) mäta omsättningen inom kafé och restaurangbranschen och där ser man tydligt att svenska folket fortsatt att fika även under svårare tider. Frågan är om den trenden kommer att brytas nu?

Den kris vi nu upplever drabbar inte som tidigare enbart någon enskild bransch eller sektor (exempelvis it-, finans- och fastighetskraschen) utan nu berörs hela samhället och samtliga hushåll. Visserligen orsakade pandemin en hel del oreda men den svenska ekonomin tuffade på förhållandevis bra trots svårt läge. Likaså var hushållens ekonomi balanserad.

Konjunkturinstitutet säger i en färsk prognos att vi går in i en lågkonjunktur nästa år och samtidigt blir de svenska hushållen alltmer dystra kring ekonomin. De ekonomiska marginaler som tidigare kanske funnits i hushållen krymper avsevärt. Trots rådande höga prisnivåer så har vi dessvärre inte sett det värsta ännu då elpriserna lär accelerera ytterligare när vi nu går mot kallare tider. Nu får vi avvakta och se om nuvarande regering inför högkostnadsskydd för elpriser för hushåll och företag, vilket jag tror kommer att ske.

Allt högre priser skapar osäkerhet och då är risken stor att det kommer att ske en inbromsning av hushållens konsumtion, vilket jag tror kommer drabba kaféer, bagerier och konditorier negativt.


För de som producerar bröd och bakverk blir det till att använda geniknölarna och vara innovativa och tänka smart. Att baka av flera gånger om dagen kanske inte är ett alternativ längre utan det får ske nattetid för många bagerier och konditorier. Utöver elpriser skall ägarna även ta höjd för kraftigt ökade kostnader för råvaror, emballage och transporter. Exempelvis har priset för smör, ägg, mjöl och socker ökat drastiskt, bara för att ta några exempel. Då har jag inte ens nämnt kaffe som troligtvis är den vara som hittills ökat mest i år.

Många bagerier och konditorier har under många år varit ganska så konservativa där det funnits en viss förändringsrädsla. Detta i kombination av viss okunskap inom försäljning och marknadsföring. De flesta bagerier i landet är mikroföretag det vill säga ett företag med färre än tio anställda. I många fall är ägaren även bagare, inköpare, städare, diskare, personalansvarig och ekonomiansvarig, vilket gör att tiden heller inte alltid räcker till för något annat. Under pandemin ställdes branschen inför tuffa utmaningar och företagarna tvingades skapa nya kreativa idéer då kunderna inte kunde flockas i lokalerna i samma utsträckning som tidigare. Sensmoralen blev att gamla konservativa vanor ruckades upp och det blev en ögonöppnare för många näringsidkare om att driva bageri inte enbart handlar om att producera varor. Du måste även marknadsföra och sälja varorna och aldrig ta kunden för givet!

Nu när hushållen drar åt svångremmen behöver många företagare återigen fundera ut kreativa uppslag för att locka kunder till sina enheter. I de allra flesta butiker jobbas det med erbjudanden, kampanjer, lockpriser och lojalitetsprogram men det förekommer sällan i ett bageri eller konditori vilket jag som mångårig affärsutvecklare inom näringslivet tycker är märkligt. Jag har genom åren besökt hundratals bagerier och konditorier runt om i landet och när jag stött på någon som aktivt jobbar med erbjudanden, lockpriser och kreativa kampanjer så har det i regel varit de större aktörerna på marknaden (det finns även flera mindre som är duktiga).

Nu när mataffärerna i allt högre utsträckning kommer att sätta klorna i kunderna så lär många bagerier och konditorier runt om i landet inte ha råd att sitta med armarna i kors och inte vara kreativa.


Med höjda priser för företagarna så innebär det att många kommer att behöva justera sina priser på bröd, bakverk och kaffe. Jag brukar diskutera med mina bagarvänner här i Stockholm om vad priset på vinterns semlor kommer att landa på och om det i år enbart var ett par aktörer som klev över 50 kronor för en semla så lär det priset vara mer vanligt förekommande 2023. I alla fall i Stockholm och i synnerhet om semlan innehåller schyssta råvaror/ingredienser av hög kvalité. Gissningsvis kommer priset på semlor även att höjas i övriga delar av landet.

Oddsen är nu hög att hushållen i högre utsträckning kommer att inhandla bröd, bakverk, kakor, tårtor och glass från livsmedelsbutikerna. Att samla sina inköp, storhandla och jaga erbjudanden kommer att prioriteras för många, vilket innebär att bagerier och konditorier kan få det tuffare framöver, i synnerhet på landsbygden där konkurrensen med Ica, Willys, Coop och Lidl är stor.

Frågan är om hushållen kommer att fortsätta att fika på lokal i samma utsträckning som tidigare eller om man kommer att dra i handbromsen? Jag tror inte vi kommer att sluta fika på kaféer helt och hållet för trots allt elände vi nu upplever så vill vi fortsätta att unna oss något extra gott med jämna mellanrum. Däremot kanske det blir glesare mellan fikastunderna för många hushåll när plånboken behöver strypas åt i kärvare tider.

Gå nu ut och stöd ditt lokala fik och njut av en riktigt god bulle❤


✶✶✶

Om Robbans bästa
Fikabloggen Robbans bästa drivs av mig Robert Kwok. Jag startade upp bloggen 2013 och skriver om den svenska fikakulturen och allt däromkring. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten eller sponsrade inlägg. Jag skriver även artiklar till svensk och internationell media och till övriga företagare som vill lyfta fram den svenska fikakulturen.

Hör gärna av dig om du har något på hjärtat, antingen här på bloggen eller via e-post. Mer om Robbans bästa här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.