Dagens ris och ros från hängmattan

Då har vi tagit klivet in i augusti och jag måsta säga att sommaren hittills varit fantastiskt fin, i alla fall i Stockholmsområdet. Mycket sol och varma dagar, det var nog länge sen som jag var så brun som jag är nu. Självklart har jag hunnit med att fika en hel del också men tyvärr har jag inte hunnit att resa omkring i landet så mycket som jag hade önskat.

Jag älskar att besöka småskaliga bagerier och kaféer och om du vill hitta små pärlor runt om i landet så kan du göra det via sajterna Gårdsnära, Gårdsbutiker eller Mathantverk där du finner lokala producenter av mat och dryck i hela Sverige. Du kan även ladda ned deras kostnadsfria appar från mobilen som du finner på App store eller Google play.

imageedit_5_6177516877Härlig sommarbild som jag fotade i mysiga Vadstena.

Dagens ris och ros var det och jag börjar med att dela ut varsin ros till de som medverkade i serien ”I hängmattan med” under juli månad. Ellinor Isaksson (Chokladfabriken), Jesper Långström (Vete-Katten), Mattias Ljungberg (Tössebageriet), Mia Öhrn (egenföretagare), Sara Aasum Hultberg (Hillenberg), Oscar Målevik (Haga Tårtcompani & Bageri), My Feldt (Feldts Bröd & Konfekt), Mattias Wallmark (Lundbergs konditori) Maria Grave (Margaretas Bröd & Bakverk), Daniel Lindeberg (Lindeberg Bageri & Konditori, Anders Oskarsson (Nilssons Konditori & Bageri), Monika Ahlberg (café Monika Ahlberg), Karin Lorin (Boställets vedugnsbageri), Magnus Johansson (Magnus Johansson Bageri & Konditori), Anicka Larsson (Handgjort Stockholm), Ronny Latva (RC Chocolate), Heléne Johansson (Brunkebergs bageri/Brioche/Bread and Table), Josephine Eriksson (Wienercaféet) och Daniel Roos (K-märkt patisserie & bageri). Stort tack allesammans.

Dagens ris går till de fik som inte förstår värdet av kommunikation. Det borde vara av eget intresse att informera oss kunder om aktuella öppettider under semestertider och röda dagar. Det finns hemsidor, Facebook och Instagram och de flesta kommunicerar via någon av dessa kanaler om aktuella händelser men långt ifrån alla. Ärligt talat, hur svårt skall det vara att ta några minuter av den egna tiden till att kommunicera med kunderna om aktuella öppettider?

Det har hänt Annie och mig flera gånger att vi åkt iväg för att handla bröd/fika och väl på plats har det varit stängt trots att öppettiderna visat något annat. Skärpning säger jag (och flera med mig). Att driva ett bageri/konditori/kafé är trots allt ett serviceyrke.

imageedit_3_8588978081I hängmattan trivs jag.

 

2 kommentarer

  • Peter Sundberg skriver:

    Vaxholms hembygsgård skulle ha öppet till kl 21.00 hela juli när jag ringde. Det var fel vid öppet till kl 18.00 vid dåligt väder. Kl 21.00 vid bra väder. Dom kunde sackt till kl 18.00 och om kunderna var där till kl 21.00. Åkte dit när jag kom dit var cafet stängt. 😟👎

    • Robban skriver:

      Hej Peter.
      Ja, det är för dåligt. Det är ett serviceyrke de håller på med och kommunikation är A och O. Bor man inte nära så blir det en resa i onödan och så uppstår irritation. Allt detta går att lösa med att ha tydlig info på hemsida, Facebook och Instagram. Hur svårt skall det va!!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.