Fikavandringar – en trend som kom av sig?

För två år sedan skrev jag några ord om fikavandringar som hade började poppa upp lite varstans runt om i landet och då som en eftermiddagsaktivitet förlagd främst till sommarhalvåret i mindre städer.

Då tänkte jag att det kanske skulle kunna vara en kommande trend de efterföljande åren där ett antal förbokade gäster besöker ett flertal fikaställen tillsammans med en guide. Men hur blev det med den saken egentligen, blev det en trend?

Mjae, det har inte direkt slagit igenom överallt men det tror jag snarare beror på att det saknas kännedom och kunskap. Utöver turistbyråernas marknadsföring av vår fikatradition så finns det många städer som väljer att lyfta fram fika som ett ledord i sin kommunikation och den kanske mest kända staden som valt att göra det är kaféstaden Alingsås. De har under många år utropat sig själva till fikastaden nummer ett och det med all rätt då det på en relativt liten yta finns ett trettiotal kaféer att välja mellan.

Faktum är att de är väldigt bra på att marknadsföra staden både nationellt men även internationellt vilket medför att turisterna vallfärdar till stadens fik och det i sin tur ger klirr i kassorna samtidigt som det skapar arbetstillfällen. Turistbyrån i Alingsås inledde ett samarbete med Turistrådet Västsverige år 2016 med syfte att lyfta fram fika och fikavandringar lokalt, nationellt och internationellt. Läs mer om kaféstaden Alingsås här.

Foto: Robert Kwok

Även andra städer skapar med jämna mellanrum fikavandringar eller liknande aktiviteter. I Arboga samarbetar turistbyrån med Engelbrekts caféet, Café centrum, Konditori Saga, Håges Bröd, Café Två Skator och Konditori Bivur.

Jag vet att man i Vara tidigare arrangerade något som kallades för Fika med guldkant. Det var en heldagsaktivitet för finsmakare där man checkade in på Bjertorps slott med övernattning i dubbelrum. Lunch serverades hos Esti Bönor & Bröd i Vara centrum och fika skedde på utmärkta Conditori Nordpolen. Dagen avslutades med en trerätters middag på slottet. Jag vet inte om de fortfarande genomför dessa arrangemang men om de gör det så lär det ske under den varmare årstiden.

Personligen tycker jag fikavandringar är ett utmärkt initiativ som fler städer runt om i landet borde se över. Om du driver ett bageri, konditori, kafé, chocolaterie, glasstempel eller om du är kaffe- och tespecialist, prata ihop dig med dina branschkollegor och skapa fikavandringar i din stad. Uppvakta även kommunen då stadens turistbyrå säkerligen lär vara intresserade av att marknadsföra detta.

Om du tvivlar på fakta om svenskens fikavanor så genomförde SCB en omfattande undersökning om kafé och konditoritrend och sysselsättning år 2017 som visade på en kraftig uppgång de senaste åren gällandes svenskarnas fikavanor. År 2008 fikade vi i genomsnitt för 55 kronor per person och månad. Två år senare hade summan fördubblats och 2015 var beloppet nästan 210 kronor per person och månad. Det är en ökning med nära 300 procent på sju år.

Historien påvisar att vi svenskar älskar att fika och vi lägger allt mer pengar på att dricka och äta gott med trevligt sällskap och det oavsett konjunktur. Se nu till att ta och njut av en riktigt god fika och varför inte starta upp en fikavandring i kommunen där du bor?

Foto: Robert Kwok

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.