Hur mår kaféerna idag?

2020 är ett förlorat år för många affärsidkare, i synnerhet för de som verkar inom hotell, restaurang, evenemang/upplevelseindustrin, flyg, transport, skor och kläder samt inom idrott och kultur.

I somras hade fyra av tio företag förlorat en fjärdedel av sin omsättning inom restaurang och hotellbranschen enligt Skatteverket och i SCBs senaste kvartalsrapport minskade restaurangernas försäljningsvolym med -40,1 procent och för kaféer/konditorier var minskningen -39,7 procent, detta i jämförelse med föregående år vid samma period. Nu inför hösten ser prognosen något ljusare ut för restaurangerna och kaféerna medan hotellen fortsätter sin kräftgång.

Covid-19 pandemin har givetvis även satt sina spår bland landets kaféer, bagerier och konditorier och de som drabbats hårdast är i regel de som har sina verksamheter inne i citykärnor. Även leveransbagerier har drabbats hårt.

Däremot är det många kaféer utanför stadskärnorna som gått väldigt bra och jag har de senaste månaderna pratat med en hel del ägare och väldigt många upplever att de hittills haft ett bättre år jämfört med föregående år. Det beror uteslutande på att folk i högre grad arbetar hemifrån och att man då passar på att ta en fika på det lokala kaféet istället för att åka in till city.

Om man skall se något positivt i allt elände så är det att branschen tvingats till att tänka nytt och att vara innovativa för att på så sätt nå ut till allmänheten med sitt budskap och sina produkter. Jag är även övertygad om att vi framöver kommer att få se fler fik inne i butiker som exempelvis nu när Aadel Kersh under sex månader kickat igång en kaffebar hos Sneakerstuff på Tjärhovsgatan/Östgötagatan i Stockholm. Det finns även bröd/fikabröd från Sebastien Boudet på plats. I Hammarby Sjöstad/Djurgårdsstaden/Kungsholmen ligger Rusty Rascals – en kombinerad barbershop och café. Det finns fler liknande upplägg runt om i landet där man kombinerar kafé och butik i samma lokal och det är något som kommer att bli allt vanligare framöver.

De fysiska butikerna genomgår en stor transformation och min gissning inom en snar framtiden är att de fysiska butikerna blir “showrooms” där flera olika varumärken samsas under ett och samma tak tillsammans med exempelvis ett kafé, frisör, blomsterhandel, inredning – det blir snarare en samlingspunkt dit man åker och umgås och då är ett kafé eller en restaurang perfekt att ha som bas/utgångspunkt.

Dessutom kommer vårt sätt att utföra arbeta förändras allt mer vilket medför att fler aktörer kommer att bygga upp hubbar där man kan arbeta, studera, äta, fika och uträtta andra ärenden. “Coworking” med flexibla lösningar är mantrat för dagen och kommer att vara så för en lång tid framöver.

Fortsätt att stödja ditt lokala fik❤

Läs även: Stöd ditt lokala fik
Läs även: Tankar kring bageri/konditoribranschens överlevnad

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.