Hur trovärdiga är White Guide Café?

White Guide Café har under sex år presenterat de bästa fiken runt om i landet och samlat dem i en guide. Jag gillar upplägget för allt som bidrar till att lyfta fram den svenska fikakulturen på ett positivt sätt är bra. Så hur går själva testet till egentligen?

White Guide Café har x antal testsmakare som tar på sig uppdraget att testa x antal fik och i regel brukar testarna ta sig an fik som finns i den region där de är bosatta. Testarna får lämna in en lista i förväg på kaféer där man har bra kontakter – allt för att utesluta jävsituationer.

Som testare för White Guide Café uppträder man anonymt och de flesta tester utförs vinter/vår. Testarna hinner med cirka 400 besök och cirka 330 av dem presenteras i en guide. Vinnarna i åtta kategorier presenteras på en gala i maj varje år.

Ersättningsnivån är låg – det utgår en mindre ersättning för ett fikabesök samt ersättning för den text som skall skrivas efter varje besök (som är baserad på klassificering och textens längd). Tester, poängbedömningar och riktlinjer behandlas med sekretess. Sekretess innebär även att om en ägare vill ha feedback på poängbedömning så blir svaret i regel nej.

Under de sex år som guiden funnits har det riktats kritik och enligt mig har kritiken vuxit allt mer. Jag har under åren kommit i kontakt med många ägare som haft många åsikter. 2017 reste jag på uppdrag av branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer omkring i landet under tre månader och hann med att träffa 135 ägare till bagerier och konditorier. När White Guide Café kom på tal så framfördes oftast kritiska röster om allt från köpt exponering, godtycklighet, att man inte får reda på den bakomliggande bedömningen, rena faktafel samt att kaffebarer favoriseras kraftigt.

Jag har själv i ett flertal fall genom åren noterat märkliga bedömningar där man skulle kunna misstänka att de fått högre poäng bara för att någon i juryn känner en person på aktuellt ställe och därmed vill hålla god fot med vederbörande.

My Feldths kritiska inlägg på Instagram mot White Guide Café för några dagar sedan satte igång en diskussion hos många. Bakgrunden till kritiken är den strategi som White Guide Café verkar köra där säljare ringer upp ägare och promotar ett marknadsföringspaketet som kostar x antal kronor. Köper man paketet så kan det finnas fördelar med kommande placering i guiden. Detta enligt My och andra ägare jag talat med. Är det verkligen så att man kan köpa sig en bättre placering i guiden? Jag hoppas verkligen att det inte stämmer.

Jag har lång erfarenhet inom media och känner väl till olika säljknep. Nu är det säkerligen inte White Guide Café som ringer runt utan ett säljbolag de anlitat men ansvaret ligger likväl hos uppdragsgivaren. Nu är detta med påstådd köpt exponering ingen nyhet för jag hörde redan förra året om detta tilltag då flera ägare nämnde det och att det pågått under en längre tid. Och har det pågått under en längre period så kan man misstänka att det är en upparbetad strategi. Dessutom har White Guides restauranguide utsatts för liknande kritik då flera välkända krögare (bla Tom Sjöstedt, Lilla Ego) förra året gick ut med kraftig kritik.

En fikaguide för mig är tips på nya härliga smultronställen att besöka. Sedan kan man enkelt googla på aktuellt fik och därigenom skapa sig en uppfattning om mysfaktor och ta del av recensioner. Det jag noterat är den skiftande kvalité som testarna besitter. En del texter redogörs utförligt och bra, andra är korthuggna och fyller inget syfte.

För två år sedan fick jag en förfrågan om att vara testperson för White Guide Café. Jag svarade ganska snabbt tack men nej tack då jag inte ville bli förknippad med ett varumärke som inte står högt i kurs. Jag har under åren stött på så otroligt många ägare och övrig personal som haft negativa kommentarer om White Guide Café – även från tidigare vinnare och andra högt rankade i guiden.

Jag tycker idén med en fikaguide är vettig men uppenbarligen behöver de ansvariga stanna upp, ta åt sig av kritiken och lyssna på branschen. För den kritik som har funnits under längre tid verkar växa sig allt starkare för varje år. Om inte White Guide Café tar tag i problemen finns chansen att en ny utmanare fångar upp kaféägarnas intressen och levererar en bättre produkt med högre trovärdighet.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.