I huvudet på: Johan Damgaard, Johan & Nyström

Vi svenskar är ett kaffedrickande folk som dricker 3,2 koppar kaffe i snitt per dag (endast finländarna dricker mer, närmare bestämt 3,5 koppar/dag). Jag har svårt att tänka mig hur människor i arbetsför ålder skulle kunna hålla igång Sverige AB utan det svarta guldet som bränsle! Jag har sedan 2003 (då jag började dricka kaffe) sett hur kaffemarknaden förändrats samt hur folks kunskaper om kaffe ökat och då pratar jag inte enbart om själva förtäringen utan även om olika kaffesorter, bryggmetoder och vikten av ekologiskt kaffe. Odlarnas situation i ursprungsländerna väcker också folks intresse och där har givetvis rosterierna ett stort ansvar. En aktör som startade sin verksamhet för 11 år sedan är Johan & Nyström som då ville utmana de etablerade kafferosterierna i Sverige. Johan Damgaard, Anders Holzner, Johan Ekfeldt och bröderna Nyström slog sina kloka huvudet ihop och startade upp JN (Johan & Nyström) med visionen om en bättre kaffevärld.

I serien ”I huvudet på” tar jag pulsen på ägarna till bagerier, konditorier, kaféer och kaffespecialister och nu är det Johan Damgaard, vd, Johan & Nyströms tur att stråla i rampluset. Häll upp en kopp kaffe, luta dig tillbaka och ta del av Johans tankar om den pågående kafferevolutionen.

skiss_15_FORET_JohanNystrom_0499edited


Vem är Johan Damgaard?

Bra fråga, jag skulle kortfattat svara att jag är en av fem grundare av specialkafferosteriet Johan & Nyström. Mina styrkor var då som nu, försäljning, marknadsföring och affärsutveckling så kollegorna utnämnde mig för cirka åtta år sedan till vd när vi började bli ett seriöst företag. En dålig sida är att jag är extremt riskbenägen och följer min magkänsla mer än analyser! Men det har också tagit JN till vad det är idag. På tal om titlar så har både jag och alla mina 74 kollegor samma titel, Kafferostare & Tehandlare. Jag tror inte på titlar, det är vad man gör som räknas. En titel får man ändå när man förtjänat den och visat att man är bäst inom det område man verkar. Det ska kännas i rummet vad man ansvarar för.

Jag försöker nästan alltid lämna privatlivet utanför Johan & Nyström men lever de timmar jag har per dygn utanför JN med min fru, mina tre döttrar, tre katter och en kanin. Jag brinner för riktigt bra livsmedel eller produkter med en story och drivs av skapandet. Oavsett om det är lansering av en ny produkt, ett nytt företag eller att plantera växter, brygga öl eller analysera sömmen i ett par byxor.

När började ditt intresse för kaffe och te att ta form?
Jag börjar snart sålla mig till gamlingarna i svensk kaffeindustri och är en dinosaurie i specialkaffebranschen. Kaffet blev en inkomstkälla för 17 år sedan och sex år senare förvandlades arbetet till en filantropisk, revolutionär mission. Vi jobbar tätt med kaffebönderna och samtidigt sprider vi kunskap om kvalitet och skapar opinion i Sverige.

Vad är det som är så speciellt med kaffe och te?
Lätt svar. Kaffe precis som te har till skillnad från andra produkter en själ, en förmåga att länka ihop människor oavsett bakgrund, hudfärg, religion och politiska åsikter. Man kan alltid mötas över en kopp kaffe. Var skapas det fler idéer eller möten än under en fika?

Du grundade Johan & Nyström 2004 tillsammans med Anders Holzner, Johan Ekfeldt och bröderna Nyström. Hur kom ni på idén med att jobba med kvalitétskaffe tillsammans?
Vi var trötta på den tidens svenska monotona kaffevärld, våra jobb, känslan att inte kunna påverka och saknaden av frihet. Parallellt så hade vi börjat resa och vi såg hur det bubblade utomlands på rosterier som Stumptown som startades fyra år tidigare. Fokus låg på vad vi drack istället för färg på paketet med enda variabeln i rostningsgrad.

Är samtliga grundare fortfarande involverade i bolaget?
Av ursprungsgänget så är det bara jag och Anders Holzner som är operativa i Johan & Nyström. Min namne driver en fantastisk krog i Floda utanför Göteborg och Nyströms driver fjällanläggning i Grövelträsk.

Hur många anställda har ni idag?
Jag har inte riktigt koll om jag ska vara ärlig men jag brukar säga att när man inte kan alla vid namn så har man tagit klivet över från ett litet till ett stort företag. Jag kan namnen till 80% samt de respektives namn och allas barn och djurnamn. Egentligen har Johan & Nyström inga anställda! Vi drivs av samma mål och är fundamentet i Johan & Nyström. Vi kallar oss alla kafferostare och tehandlare med samma bultande och enade mission om att förändra kaffesverige. Vi är cirka 45 personer i Tullinge som idag lever och försörjer oss på riktigt bra kaffe och te, en dröm som påbörjades för 11 år sedan. Det är en skön känsla.

Hjärtat i er verksamhet finner man i Tullinge, där har ni ert huvudkontor med kaffelabb, utbildningslokaler samt rosteriet. Ni har hållit till i dessa lokaler ända sedan starten 2004, hur viktig är lokalen för er?
Det är vår bas men inte vårt hjärta. Det sitter lite överallt beroende på vart kollegorna är för tillfället. Internt så kallar vi rosteriet för moderskeppet (vi har Star Trek-nördar på JN:)). Vårt stora projekt för nästa år är att bygga ett nytt rosteri med fokus på ännu bättre resultat i koppen samt en skönare arbetsplats för alla på JN.

IMG_9194_2100edited

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
Jag är tyvärr ingen morgonmänniska men brukar släpa mig ur sängen runt 07.00. Vaknar till liv runt 08.00 när jag sitter i bilen på väg ner till rosteriet eller till ett möte i stan. Vid rödljusen tömmer jag mailkorgen.

Jag snittar cirka fem möten per dag samt åtskilliga samtal med leverantörer, kollegor och kunder. Är det inte hämtning så kör jag på till 19.00. Hem, middag, eventuell fotboll eller innebandy eller ut i löparspåret. Därefter fortsätter jag jobba på något projekt, tömma mailkorgen eller svarar på frågeformulär fram till 12.00 på natten. Därefter brukar det bli datorn med film eller någon oavslutad serie. Somnar runt 01.00, ovaggad.

Sedan 2004 har det säkerligen funnits en del utmaningar, vilka har varit de största och mest avgörande för er verksamhet?
Tre utmaningar:
1. När vi startade JN och riskerade våra privatekonomier. Att våga ta steget.
2. Krisen 2008 var läskig men tack vare en stabil kaffemarknad så löste det sig.
3. År 2013 i sviterna efter att vi tappat Espresso House som kund var jobbig men efter att ha haft näsan precis över vattenytan så trampade vi på och hämtade hem allt vi förlorat. Jag lovade att aldrig utsätta oss för den situationen igen och efter ett konsolideringsår (städår) och många insikter så är vi idag ett smartare företag.

För de allra flesta kanske Johan & Nyström är synonymt med kaffe men ni är även stora på te. Hur stor andel av ert totala utbud består av te?
Vi är inga tenördar men vi har tre personer som jobbar heltid med te och vi har enligt mig Sveriges godaste och bredaste tesortiment. Det är cirka 20 % av allt som JN säljer idag.

Vilka kriterier går du på när du väljer ut producenter?
Kvalitet, logistik och sedan magkänslan efter varje besök. Är stämningen tryckt under våra besök eller är den varm och städad. Mår människorna bra så brukar kaffet smaka gott.

Hur ofta besöker du kaffe- och teplantage runt om i världen?
Även om JN är mitt totalansvar så har kaffe aldrig varit mitt ansvar på JN även om vi alla gjorde allt från början. Jag har rest en del men mest i början för att förkovra mig eller på väg till olika kaffetävlingar som jag dömde i många år. På senare tid reser jag bara till våra stora producenter som blivit våra vänner. Jag försöker komma iväg två gånger per år men vi har några av Sveriges vassaste kaffesmaklökar på de positionerna idag som gör det jobbet bättre än mig.

johanochnystrom_08edited

Fair Trade, Direct Trade, ekologiskt, CSR, grönt företagande (SR) och hållbart företagande (CR), det är många viktiga områden företag bör ta hänsyn till idag, Hur aktivt jobbar ni med dessa frågeställningar och hur säkerställer ni att allt går rätt till?
Vi jobbar med de certifieringar som vi tycker är närmast den verklighet som vi vill jobba i. Fairtrade och ekologiskt men med fokus på Direct trade. Kapa alla mellanhänder, transparens, pragmatiskt och hållbart.

Kan du ge något exempel på hur ert engagemang och samarbete påverkat det dagliga livet för utvalda odlare?
Vi är en trygg punkt i deras tillvaro och en inkomstkälla för dem då de vet att vi alltid kommer att köpa deras kaffe så länge det smakar bra i koppen och att kaffet odlas hållbart för miljö och människorna på gårdarna. I transparensen så får producenterna även en bild och input från oss och lär sig därmed vad vår marknad behöver, en ren och skär kunskapskommunikation.

Ni har ett digert tesortiment men allt är inte ekologist, är det svårare att få tag på riktigt bra ekologiskt te?
Det är främst en kostnadsfråga för konsumenten men vårt mål är att i framtiden bara jobba med ekologiska teer. Vårt nya tekoncept T-Te är t.ex. helt ekologiskt vilket var en självklarhet när det skapades. Vi var tidiga med fairtrade och ekologiska teer och har kommit en bit på vägen men det är en pågående kamp.

Gällandes kaffe förekommer många gånger ordet specialkaffe, vad är det och hur stor del av ert totala kaffeutbud består av specialkaffe?
Jag sitter i SCAEs europeiska styrelse där vi diskuterar om behovet av en definition en gång för alla. Man kan få många svar här men de gemensamma nämnarna är att kaffet oftast är handplockat, det måste betinga en poäng på över 84 efter internationella koppingsstandards samt transparens från planta till kopp. De lärda tvistar om att specialkaffeaspekten även sträcker sig från rostning till handpåläggningen av baristan, vilket jag håller med om. Man kan hitta ett fantastiskt kaffe som sedan förstörs av de som rostar sönder kaffet eller bereder det fel.

johanochnystrom_17edited

Vilka är de kommande trenderna inom kaffe och te?
Bryggkaffet är här för att stanna. Vi kommer att se nya beredningstekniker, maskiner som underlättar och lyfter upp smakerna. Matcha är en trend som kom för ett par år sedan men som jag tror kommer att explodera. Vi kommer att få se mer kalla drycker med kaffe och te. Vi på JN har också några nyheter på lut som vi vill ska bli en trend :).

Ni är väldigt duktiga på att nå ut mer era produkter till återförsäljare runt om i landet. När startades denna strategi?
Utöver kaffe så har vi alltid jobbat med försäljning och marknadsföring. Vi hade jobbat med detta när vi startade JN och kunde även dra nytta av att vi var Sveriges första specialkafferosteri. Men det har inte varit enkelt att konvertera allt, det ligger mycket hårt arbete och många timmars slit på vägarna.

Vi brukar säga att vi beredde en väg för alla andra specialkafferostare i Sverige. Vi välkomnar dock alla och fler som jobbar med kvalitet där många har börjat som kunder till JN. Det finns dock en risk där småskaligt hantverk förknippas med specialkaffe. Men så länge alla sprider genuin kvalitet så gynnar det alla.

Antalet bryggerier har ökat kraftigt i Sverige på senare år, ser du samma trend för rosterier framöver?Jag tror vi är ett trettiotal rosterier jämfört med nio stycken för 11 år sedan. Det kommer öppna fler. Några kommer tröttna och några kommer få klappa igen, men det finns nog plats för ett litet rosteri i varje stad. Marknadens svängningar kommer alltid fortsätta att stänga en dörr och öppna en annan.

Ni arrangerar Kaffefestivalen tillsammans med Södra Teatern, hur föddes idén och vad är er vision med festivalen?
Vi ville nå ut till konsumenten, sprida information och skapa en ”kafferevolution”. Vi kom i kontakt med Södra Teatern som precis lagt ner komikerfestivalen med en vakans i schemat och idag är det ett av Södras mest besökta events. Vi har intressanta planer för nästa år för att utveckla kaffefestivalen ytterligare.

Ni startade Johan & Nyström för att utmana de stora multinationella företagen och nu håller ni själva på att bli stora, finns det ingen risk för att ni tappar fotfästet och blir stöddiga?
Det är en ganska vanligt förekommande fråga. Vi är långt från multinationella och vi brukar kalla oss för ett av Sveriges minsta men mest etablerade kafferosterier. Vi har ett otroligt kompetent gäng och vi blir bara bättre för varje dag.

Vi rostar bättre kaffe idag än förr och våra volymer är en förutsättning för att skicka människor runt jordklotet flera gånger i jakten på bra kaffe. Det finns inget kafferosteri i Sverige som reser så mycket till ursprungsländerna som Johan & Nyström gör. Vi har även ett mål att samtliga på JN någon gång skall besöka någon gård i ett ursprungsland som vi har samarbete med. Vi brukar skicka våra inköpare på cirka två-tre resor årligen och det bygger vår kompetens och vi blir ännu starkare i leden. Du förstår inte vad kaffe handlar om på riktigt innan du själv besökt ursprunget och talat med människorna. Vi är de enda idag som kan utmana ”drakarna” på riktigt. Att vi själva blir utmanade i vår tur ser vi positivt på då konkurrens är nyttigt. Men jag håller med om att vi är stora, på Södermalm och i Majorna :). I min hemstad Halmstad vet ingen vad JN är.

johanochnystrom_02edited

Viktiga ledord för er är lekfullhet, nytänkande och smakglädje. Hur ser ni till att upprätthålla det samtidigt som er verksamhet växer?
Genom att aldrig bli nöjda och aldrig sluta ifrågasätta eller att tappa nyfikenheten. Det finns ett mantra och en tävlingsinstinkt som är svår att ta på. Vi går inte till jobbet för att sälja kaffe, vi går till jobbet för att övertyga och omvända fler människor till den rätta läran. Vi är ett pågående projekt som ständigt utvecklas och finner nya vägar och det kommer aldrig att upphöra, inte för att vi inte måste, utan för att vi inte kan.

Jag har länge haft en teori om att kaffespecialister och kaffebarer generellt håller en väldigt hög servicenivå, vilket säkerligen är en delförklaring till varför så många rankas högt i White Guide Café. Vad är dina reflektioner om detta?
Jag håller med. Människan är det centrala och det spelar ingen roll om du säljer JAS-plan till Indien eller en kopp kaffe. Mötet och ”affären” sker mellan människor. De som toppar diverse listor har extremt bra människor, vilket i sin tur ger god service.

Ni finns numera på Arlanda flygplats och i Helsingfors, håller J&N på att etablera sin verksamhet internationellt?
Jag brukar säga att ”vi blev med konceptbutiker på flygplatserna”. Det låg inte i vår plan men det blev så. Vi är väldigt svaga för nya spännande tankar och projekt. Nej, vi har inga planer på att expandera och bli en kaffekedja, det ligger inte i vårt DNA. Vi vill rosta kaffe och låta andra som är bra på att driva butiker och kaféer göra detta. Men under mina resor i New York och London så har det väl hänt att jag råkat ringa en lokal mäklare för att känna av läget. Det är bara så jag funkar.

Vad driver dig i ditt företagande?
Människorna, glädjen, skapandet, produkten, designen, utmaningarna och själva affären i en kopp kaffe.

Hur mycket har Almi betytt för er verksamhet?
De var de enda som trodde på oss 2004 när bankerna gav oss kalla handen.

 Hur tycker du generellt att företagsklimatet är idag?
Det är varmt för de företag som går bra och tufft för de som har det trögt. Vi dränks i administration och rapporteringskrav från olika instanser och administrationen dödar passionen. Men vi börjar bli vana efter 11 år oavsett färg på regering eller strömningar på marknaden. Vi kör vår grej och försöker inte bry oss så mycket om företagsklimatet. Det blir inte bättre än vad man gör det till själv.

Vad har du för tips och råd till kaffeentusiaster som står i startgroparna med att starta upp egen verksamhet? Jag säger som jag sa till mig själv när jag parallellt med vänner startade ett ölbryggeri 2012 och tittade på butikshyllan där våra produkter dränktes bland 10 andra, tåget har gått! Så jag klev av. Idag skulle jag nog inte starta ett kafferosteri, däremot ett destilleri eller ciderfabrik.

Men om någon ska motbevisa mig så se till att ha en stark kalkyl, ett utarbetat ”worst case scenario” och en B-plan. Sen är det bara att ta på sig blåstället och köra men gör det inte för pengarna för då riskerar du att få en kalldusch som kan hålla i sig i ett par år. Ett annat tips är att fråga dig själv varför man ska köpa ditt kaffe istället för alla andra som finns på marknaden! Vad har du som inte redan finns? Vad gör dig unik?

Hur balanserad du arbete och familjeliv?
Det gör jag inte. Familjen har fått ta mycket stryk men jag har lovat att jag inom 10 år till ska börja fokusera mer på dem. Johan & Nyström är min passion och precis som alla mina andra passioner så har jag lätt i att försvinna och gå upp i dem.

Hur ser framtidsplanerna ut för er de närmsta två åren?
Ett nytt rosteri, lite nya spännande produkter och revolutionerande idéer. Kanske en utbildningslokal centralt i Stockholm. En resa till Vietnam och kanske till något annat kaffeland med bättre renommé. Öka takten på vår kafferevolution, ha kul och gasa på. Ett och annat kritiskt twitterinlägg för att reta ”drakarna” i branschen lär vi också hinna med :).

johanochnystrom_27edited

Lättsamt med Johan

Du bjuder på middag, vilka tre kända personligheter bjuder du till bords?
Steve Jobs, Jesus och Jan Stenbeck.
Om det måste det vara levande personer så blir det Howard Schulz eller Duane Sorensen, Christer Fuglesang och kanske Hans Rosling eller Elon Musk. Eller alla på en gång. Vi dricker bärs och jag drar på det gröna ägget.

Vilka musikartister lyssnar du på nu?
Jag är en allätare och periodare som byter genre ofta, Jag äter oftast i bilen på väg mellan olika möten och då passar jag på att spela musik på hög ljudnivå. Det som senast spelas är mina döttrars Spotifylistor. Just nu lyssnar jag mycket på svensk reggae, hip-hop och 80-tals funk.

Lek med tanken att du har 10 miljoner kronor på banken, vad gör du med dem?
Jag tackar för misstaget någon gjort på banken. Jag betalar av mina föräldrars lån med en bonus till dem. Jag kommer inte från en välbärgad familj men hade alltid så jag klarade mig på deras bekostnad. Vidare skulle jag ge samtliga kollegor på JN en slant. Spara borde man kanske göra men jag har tusen nya idéer som skulle behöva lite startkapital och jag skulle säkert be kollegorna på JN att återinvestera pengarna de precis fått till nya projekt.

Vilka tre saker kan du absolut inta vara utan?
Tekniken (dator och telefon), mitt snus och min familj.

Vilka personer har du som förebild?
Min styrelse (handplockade) och kollegorna på JN som alla är sjukt duktiga och fokuserade på sin respektive uppgift inom JN. De imponerar på mig. Generellt så imponeras jag av galna entreprenörer och människor med nystartade företag.

Stort tack för att du tog dig tid att besvara frågorna och fortsatt lycka till med verksamheten.

 —————————————————————–

Johan & Nyström
Ort: Tullinge (HK)
Etableringsår: 2004
Antal anställda: 45 (JN Sverige)
Omsättning: 89 Mkr (2014)

0267fd1

Johan Damgaard
Vd
Johan & Nyström 
Tel: 08-530 22 440 (HK)
E-post: info@johanochnystrom.se
Hemsida: Här
Facebook: Här
Instagram: Här
Twitter: Här

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.