Johan & Nyström lever vidare utan Johan Damgaard

År 2004 grundades kaffespecialisten Johan & Nyström och häromdagen klev grundaren och vd:n Johan Damgaard av bolaget. Nu är det inte så dramatiskt som det låter för Johan & Nyström såldes redan 2016 till Espresso House Group och vd-rollen lämnade han i oktober förra året.

Däremot lämnade han engagemanget och ägandet häromdagen och Johan fällde säkerligen en liten tår för JN har ju varit hans baby de senaste fjorton åren.

Att Espresso House tagit över JN gör att tillgängligheten av specialkaffe ökar då antalet enheter kommer att växa dramatiskt. JN har redan öppnat flera nya enheter i Stockholm samt i Göteborg och det lär öppnas fler. Det som jag dock oroas över är hur mycket av JN:s anda som kommer att finnas kvar när en stor och svulstig kedja nu får fritt spelrum.

Espresso House som grundandes 1996 av Elisabet och Charles Asker i Lund har verkligen gjort en imponerande resa och är idag nordens största kafèkedja med över 400 enheter i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Espresso House ägs i sin tur av JAB Holding Company – ett Luxenburgbaserat investmentbolag.

Visst finns det fördelar med kedjor men samtidigt anser i alla fall jag att den personliga touchen försvinner och jag sponsrar hellre mindre aktörer där entreprenörskap, engagemang, kunskap och brinnande intresse råder.

Jag lyfter på hatten och tackar Johan och c/o för att JN genom åren skakat om den tidigare så stelbenta kaffemarknaden och lyft fram specialkaffe på ett föredömligt sätt. Om du vill läsa en intervju med Johan som jag tidigare gjort så kan du klicka här.

Johan skrev ett härligt inlägg på Linkedin igår och du kan läsa det här. Om du inte har Linkedin så har jag tagit mig friheten att kopiera in texten nedan.

Har du någonsin sålt ditt företag? Avlivat en hund av hög ålder eller blivit dumpad av någon du älskar?

(En mindre dramatisk inledning på denna pressrelease: Jag Johan Damgaard lämnade VD posten i oktober 2017 och idag så lämnar jag allt engagemang och ägande i Johan & Nyström.)

Johan & Nyström har varit både mitt och min familjs liv de senaste 14 åren. Morgonen som vi sålde företaget var ett av få tillfällen då jag gråtit på riktigt i vuxen ålder. Du vet när man gråter och snorar samtidigt som små barn kan göra. Kladdigt och ingen vacker syn. Något man gärna gör i ensamhet.

Men beslutet var taget och från ett personligt perspektiv så var de kommande oundvikliga investeringarna för stora, tajmingen och erbjudandet för bra. Känslan var som att avliva en hund av hög ålder eller att bli lämnad av någon man älskar. Till det bästa men oundvikligt och svårt att påverka, när beslutet väl var taget.

Jag, juristerna och de nya ägarna Espresso House skålade i champagne men jag minns inte att jag kände genuin glädje, då det enda jag kunde tänka på var hur jag skulle berätta detta för alla människorna på Johan & Nyström.

Inget varar för evigt tänkte jag, och det var viktigt redan då för mig att de nya ägarna måste få göra sin grej utan att ”grundarJanne” petar i allt och har åsikter som ”på min tid så gjorde vi alltid såhär…”

Jag har jobbat kvar i 2 år enbart för personalen och Johan & Nyström men allt som oftast när ett stort företag köper ett ägarlett bolag och vill sätta sin egen agenda så börjar det bultande entreprenörshjärtat slå lite långsammare för varje dag och från och med Midsommar 2018 så lämnar jag Johan & Nyström permanent.

I väntan på nästa stordåd så kommer jag stötta gänget på Rescued med att minska matsvinnet och hjälpa Ted & Conrad att bygga ett nytt leveranshantverksbageri. Jag ska hjälpa andra entreprenörer på Kråkberget (ett litet paradis mitt på Södermalm) med idéer, koncept, tips och tricks. Helt enkelt ge dem något jag själv aldrig fick när vi tog klivet över staketet till osäkerhetens djungel.

Jag ska ta upp fotograferandet igen, hänga lite mer med kidsen och jag ska fan få den där jävla Mangon i växthuset att gro. Kanske Yoga. Nej, nu överdrev jag.

Men eftersom jag gillar när det händer många saker samtidigt och har fler idéer än dygnets timmar så finns jag här om du behöver hjälp, inspiration eller bara en fikakompis. Men vi måste ha samma inställning till företagandet;

Nyckeln till framgång passar i 2 olika lås. Det första låset sitter inte i min port. Att alltid börja med att se till företagets resultat på sista raden. Man tjänar pengar på vägen men hamnar kanske inte i Vip-kön vid pärleporten. Det sker oftast på människors bekostnad och är svårt att kombinera med långsiktighet. Men när aktieägare skriker och optionsprogrammen ska hålla styrelser glada så blir allt annat suddigt.

I min port har man en genuin och villkorslös inställning att bygga bolag med människor och varumärket i fokus. Hållbarhet sitter i väggarna och även om det kostar lite mer så har man både folket och planeten med sig. Kvittot på att man gjort allt rätt blir resultatet. Dvs ett helt omvänt sätt att skapa en resultaträkning. Man blir inte alltid rik på vägen i pengar men man sover gott varje natt av alla goda gärningar och man kan efterlämna antingen ett starkt varumärke eller låta någon annan ta arvet vidare mot en säck med pengar som man kan använda till att starta nya ännu bättre och mer hållbara företag som blir fina arbetsplatser för likasinnade människor. Det är exakt vad jag har gjort och kommer att göra vidare i livet.

Om du känner som jag, så är det bara att hojta till, så bygger vi roliga stordåd tillsammans på sätt och vägar som inte är beprövade och där du vid hälften av tillfällena kommer säga: Så får/kan man väl inte göra?

Och jag svarar: -”Du har rätt. Vi testar något annat. Mer kaffe?”

Nu är detta inte en jobbsökarannons även om mitt CV är upputsat och skinande blankt om någon får för sig att kika. Men det har ju faktiskt hänt lite saker under åren även om Johan & Nyström har upptagit 73% av mitt fokus.

Så för att förklara min inställning till företagandet/livet som jag själv känner är det enda viktiga när jag själv behöver hjälp så blir det kanske enklast ändå att använda Johan & Nyström som exempel.

Här kommer en snabbspolning på hur jag & mina kollegor byggde Sveriges första specialkafferosteri Johan & Nyström:

Knepet är att alltid ha fokus på välbefinnandet. Att bygga ett företag man själv skulle vilja jobba på som står för alla värderingar du själv har. Att aldrig känna tristess en enda dag påväg till jobbet.

Då brukar allt falla på plats naturligt.

Om människorna runt omkring dig mår bra, så kommer du också att må bra. Människor (du & jag) mår bra när man ser oss och uppskattar oss, låter oss finna våra egna vägar och ta ansvar.

Vi försökte alltid hitta de mest kompetenta människorna i vår bransch. Men om vi inte kände att magen och glädjen var med oss, så spelar det ingen roll hur duktig man är.

Känslan kom alltid först och sen lärde vi dem att koka kaffe.

Vi förklarade vårt mål och sen såg vi till att alla bidrog till det målet men med ett öra alltid vänt mot folket så de alltid mådde bra.

Det är ju våra människor som man hör i telefonen när man ringer, de är vårt ansikte mot kunderna och leverantörerna. De lyfter dig och kollegorna i svåra tider och är med dig mer tid av dygnets vakna timmar än din egen familj. De pratar gott om dig när du tar hand om dem och säger mindre snälla saker när du inte tar hand om dem.

Det andra örat var konstant vänt mot produkten, kunden och marknaden.

Aldrig lämna något åt slumpen och aldrig tulla på kvaliteten eller miljön för att tjäna ett öre här och där. Snålheten bedrar alltid visheten och planeten.

Pengarna var aldrig drivkraften. De kom som ett kvitto på att vi gjorde något bra. Att alltid göra gott och att inte lämna någon/något bakom. (Jag gjorde mitt val efter min första kafferesa för 20 år sedan när jag insåg hur bra vi har det i Sverige. Det blev plötsligt skönt att betala mycket skatt och att alla omkring dig mår bra)

I takt med att vi växte så fyllde vi på efter behov med människor som var så mycket bättre än oss själva. Många anslöt sig över årens gång och när vi firade 10 -års jubileum så satte vi alla 144 namnen på en förpackning som ett stort tack till allas medverkan i bygget av Sveriges första specialkafferosteri.

Några slutade självmant såklart. För att gå vidare i livet, för att vi inte räckte till som bolag eller chefer eller för att vi inte hade samma förväntningar. Men efter årens gång så slutade vi irritera oss på att någon slutade. Vi rannsakade istället oss själva för att inte göra om samma misstag igen och för att behålla våra människor. Separation tar negativ energi och rekrytering är sjukt segt och kostsamt.

Sen kom vi under åren på tusen knep i takt med alla misstag vi gjorde. Vi gjorde aldrig om dem och det stärkte både människorna och vårt företag. Vi försökte alltid utmana oss själva och hitta nya vägar som tex när vi som första butik både i Sverige & Finland slutade att acceptera kontanter i våra butiker. Vi kikade självklart på vad alla andra gjorde, aldrig kopiera, utan göra det så mycket bättre. Vi synade varje steg och process i jakten på att konstant försöka bli bättre där vi gladeligen investerade i lösningar som besparade ryggar och plånbok. Men när det väl gällde människorna, butikerna eller andra framåtlutade aktiviteter så sparades det aldrig på krutet. När vi flyttade från Tullinge så lämnade vi en igenvuxen dyrköpt Beach Volleyboll plan efter oss. Som vi dessutom var tvungna att återställa. Surt, men en skön story att dra på middagar.

Vi använde ofta den främsta styrkan som storföretagare pratar om men som bara småföretagare klarar av. Vi bara kör!

En idé blir till en diskussion vid fikabordet där vi väger för och nackdelar och sen kör vi. Energin av en idé och genomförandet är lika flyktigt som helium. När du sugit i dig gasen från en ballong så har du några sekunder på dig att prata. Sen kommer den vanliga rösten tillbaka.

På samma sätt startade vi Johan & Nyström i Finland. Det tog 4 dagar. Vi började med att skriva kontrakt på en lokal, jag drog över och sålde kaffe ett halvår tills vi hittade en skön Finne som vi gillade och som kunde ta över driften.

Vår kontorssatsning 2009 kom till efter att vi förlorat en stor kund som stod för 20% av omsättningen. En 6 siffrig omsättning med risiga marginaler.

Jag fick den tråkiga nyheten via telefon (!), blev förbannad, ringde hem från Thailand där jag det året med 140 andra svenskar kom hem med Denguefeber. Jag och mitt dåvarande gäng kom på att kontorsfolket gillade att betala för kvalitet. Så vi satte ett mål på att nå halva omsättningen vi tappat men med dubbla marginalen. Efter 2 år så visade det sig att den handlingskraften i gänget lett till samma lönsamhet på halverade volymer, gladare människor och en roligare julfest. Johan & Nyström var antagligen som bäst och roligast det året. På alla plan.

Jag kan berätta tusentals berättelser om framgång och motgång under åren men börjar runda av och funderar samtidigt på vad syftet är med denna lilla artikel.

Kanske är det för att dra ett streck och säga Hej, här är jag om du vill ses!

Kanske är det för att sträcka ut en hand till alla som hjälpte oss att bygga JN och att vi verkligen är skyldiga Er ett stort Tack. Jag har tackat alla på olika sätt efter att vi sålt bolaget. Både ekonomiskt och genom kramar under åren men intygar återigen att jag kommer finnas för Er om ni behöver min hjälp framåt i livet.

Där min resa slutar så fortsätter Johan & Nyströms resa som precis har börjat. Traditioner som ”Naked Wednesday” har sedan länge försvunnit på Johan & Nyström och men andra saker har blivit till det bättre och mer tillgängligt. Som en del av ett större företag så ställs det större krav på oss som arbetsgivare vilket är bra. (Facket skulle dessutom aldrig köpa våra tidigare traditioner.) Vi har byggt en personalmatsal så att alla garanteras ett varmt mål mat om dagen.

Men kanske främst så kommer kvaliteten i takt med volymerna att bli mer kostnadseffektiva i det nybyggda rosteriet. Det är sjukt unikt och smidigt att kunna få dricka riktigt bra kaffe på alla Espresso House ute i landet då jag vet att det är rostat av mina gamla vänner på Johan & Nyström.

Och det allra bästa är att vår idé & grundtanke sedan 2004 idag har blivit en norm och fått fotfäste. Få kafferosterier utelämnar hållbarhet och kvalitet i sin affärsplan och svensken betalar i regel gladeligen mer för bättre kvalitet då det inte bara gynnar smak men även våra vänner kaffebönderna som inte behöver sälja sitt kaffe till lägsta pris på börsen utan kan sälja det direkt till oss mot ett tryggt pris. De kan fortsätta bygga sina farmer med sina familjer i harmoni med naturen och växer som företagare tillsammans med Johan & Nyström.

Det har vi på Johan & Nyström skapat tillsammans oavsett vad alla andra säger. Det tycker jag är stort, ristar in ett fett jack i cv-bältet, önskar Nya Johan & Nyström lycka till och säger Tack & Hej!

Stockholm 22 juni 2018

Inlägget är kopierat av mig från Johans Linkedin-profil. Du kan läsa inlägget här.
Foton: Cred till Johan & Nyström/Jonatan Låstbom.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.