Rekordlång fasta för bagerierna

Nu har vi levt med pandemin i ett år och även om vaccinering påbörjats så kommer det dröja länge innan omvärlden återgår till normalläge. Förhoppningsvis kan vi leva som normalt igen efter sommaren men osvuret är bäst.

Jag har i flera inlägg skrivit om att vi skall fortsätta stötta våra lokala bagerier/konditorier för även om det går relativt bra för en del mindre aktörer så är det fortsatt tufft för många i branschen. Omsättningstappet 2020 såg ut enligt följande; under kvartal 1 var tappet -2,8 procent, kvartal 2 blev raset -38,1 procent och kvartal 3 -22,3 procent. För hotell och restaurangnäringen ser raset än värre ut. Allt detta enligt SCB Restaurangindex.

Nu stundar fettisdagen och jag tror fortsatt att många mindre bagerier/konditorier kommer att slå rekord i antal sålda semlor – detta efter att pejlat läget med flera ägare runt om i landet. Förlorarna är de större aktörerna och kedjorna som har många företagskunder och för dem kommer tappet säkerligen bli kännbart.

En person som har koll på branschen är Martin Lundell som är vd på branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer (SBK). De grundades år 1900 och har ända sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sedan 1966 har förbundet ett dotterbolag i vilket verksamheten numera bedrivs och där tillhandahåller de tjänster till deras cirka 500 medlemsföretag i form av bland annat marknadsföring, ekonomi, utbildning, kampanjer och tävlingar (bland annat Årets bagare, Årets konditor, Mack-SM). Även landslagen inom bageri och konditori är en del av SBK, både på junior och seniorsidan.

SBK har även en medlemstidskrift – BRÖD – som ges ut en gång i månaden. Om du klickar på länken kan du läsa tidigare utgivna nummer. Kan vem som helst bli medlem i SBK? Om du har eget bolag inom bageri/konditori så kan du bli medlem och mer om medlemskap kan du läsa om här.

Nedan kan du ta del av Martins senaste ledare där han skriver om året som kan liknas vid en isig puckelpist. Bagerierna har vässat sina stålkanter och står redo att sälja semlor till alla oss som vill njuta och samtidigt göra gott!

Bakverk väcker känslor och är förknippade med minnen. Mitt första minne av en semla är från ett sportlov i fjällen som liten grabb. Rätt som det var befann jag mig i en avstängd puckelpist, utan möjlighet att ta mig till någon annan nedfart. Backen var extremt brant (tyckte jag då i varje fall) och bestod av mer is än snö. Självklart ramlade jag och slog mig flera gånger. Mest av allt ville jag bara lägga mig ner och hoppas på att eländet på något sätt skulle försvinna av sig självt.

Min pappa insåg det svåra läget och fick ta till det bästa knepet han hade för att motivera mig. Han lockade med en semla i värmestugan så fort vi kämpat oss ned. Vad jag minns hasade vi oss därefter ner belöningen, en semla i form av hetvägg, utan några större problem. Och vilken fantastisk smakupplevelse det blev!

 För bageribranschen har det senaste året många likheter med den isiga puckelpisten jag tog mig ned för som femåring. Året har varit som en puckelpist där det dyker upp nya isiga pucklar med jämna mellanrum. Gång efter gång har branschen upplevt pucklar i form av nya restriktioner som gjort att försäljningen fallit fritt under två veckor för att sedan återhämta sig något, men utan att komma tillbaks till samma nivå. Efter att ha tagit sig fram under en period med osäkra förutsättningar, likt skidåkning på isen, har det varit dags för nästa puckel eller omgång av nya restriktioner.

Vår statsminister har nog gjort så gott han kan med att vara landsfadern som leder oss över pucklarna och isen i den branta och avstängda utförsbacken. Istället för att locka med semlor motiverar han det svenska folket med att vaccineringen har inletts och är det som ska ta oss ur den situation vi befinner oss i.

Hade vår bransch, eller den än mer utsatta restaurangbranschen fått sätta poäng på färden hade det nog mer låtit som den första idoljuryns sågningar av artister än min tacksamhet över semlan min pappa köpte till mig.

Efter snart ett års fasta för bageribranschen närmar vi oss fettisdagen och försäljningen av semlor har kommit igång. Vi verkar få ställa in oss på fortsatta restriktioner under hela våren, och därmed fortsatt lägre försäljning för de flesta bagerier. Semlorna anses allmänt vara branschens livboj och i år är de än viktigare. Hittills har var tjugonde medlemsföretag gått i konkurs och andra bagare har ringt mig i desperation när de ser sina företag glida dem ur händerna. Många uttrycker sin frustration över att deras företag under decennier betalat in skatt efter skatt för att finansiera välfärden och att de nu har mycket svårt att få något stöd tillbaks.

Många bagerier är startade utifrån en passion för bagaryrket och de drivs med mycket inspiration. En förutsättning för att kunna lyckas är att vara allkonstnär och att kunna trolla med knäna. En entreprenör ger inte upp utan kämpar lite extra när det blir motigt.

Den situation vi nu befinner oss i är olik allt vi tidigare upplevt. Det är inte säkert att det hjälper att jobba ännu längre dagar, att minska den egna lönen ännu mer eller att ytterligare skära i kostnaderna. 

Vill vi ha det lokala bageriet kvar efter pandemin behöver vi handla där nu. Och det har väl aldrig smakat godare att göra gott än så här under semmelsäsongen? Vilken semla tycker du är godast? Lyckas du hitta den på ett ställe där jag inte handlat än får jag en god anledning att köpa ytterligare en semla!

Detta är en något omskriven ledare från Tidningen BRÖD #1 2021. Hela tidningen finns att läsa på www.tidningenbrod.se

Martin Lundell
Vd, Sveriges bagare och konditorer
Hemsida: Här
Instagram: Här
Facebook: Här
YouTube: Här

Gå nu ut och stötta dit favoritfik och gör det nu.
Foton: David Thunander

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.