I går hade jag årspremiär för serien veckans blogg som jag startade upp i januari 2015 där syftet är att lyfta fram en mat- och bakbloggare i rampljuset. Fram tills idag har cirka hundra bloggare medverkat och varje vecka söker jag efter nya härliga bloggare för framtida medverkan. Förra året fick jag äran att sitta med i juryn för Matbloggspriset som är nordens äldsta och största matpris och jag var delaktig i tre av sex priskategorier (Hedersutmärkelsen, bästa foto samt bästa bak- och dessertblogg).
Vad skall en mat- och bakbloggare ha i åtanke för att få jurymedlemmarnas uppmärksamhet? Vid urvalsprocessens början går juryn igenom ett stort antal bloggare som efter hand bantas ned till en handfull aktörer som nomineras. Vinnarna presenteras sedan på matmässan Sthlm Food & Wine (fd Mitt-Kök) som går av stapeln i november varje år. Undantaget är Folkets val som avgörs tidigare via allmänhetens röstning på Facebook. Vis av erfarenhet om hur jurymedlemmarna tänker så kommer här lite tips som är bra att känna till.
Vem är du?
Att kliva in på en blogg och inte veta vem avsändaren är blir väldigt opersonligt. Dessvärre är det ganska vanligt att det saknas namn så ett hett tips är att någonstans på bloggen skriva ut ett för- och efternamn.
Kontaktuppgifter, ja tack!
Varför saknas kontaktuppgifter på en blogg? Om ett företag vill komma i kontakt för samarbete och märker att det inte finns några kontaktuppgifter så går de direkt vidare till en annan bloggare. Jag stöter varje vecka på detta och många gånger får jag leka detektiv för att nosa upp kontaktuppgifter. Man behöver inte lägga ut telefonnummer men väl en mailadress. Om man inte vill använda sin personliga mailadress så är det enkelt att regga en ny på Hotmail/Gmail och använda den. Det här delen tittar Matbloggsprisets jury noggrant på.
Bloggportaler
Vissa portaler där en del bloggare placerat sin blogg är hemska då de är besudlade med reklam och ibland vet man heller inte i vilken miljö man befinner sig i dvs är jag hos aktuell bloggare eller inte! Nu är tack och lov inte alla portaler dåliga men ha detta i åtanke.
Reklam
Att klicka in sig till en bloggare och mötas av en gigantisk banner är inte en hit. Återigen blir jag som besökare förvirrad och undrar om jag kommit rätt? Överlag kan det finnas irritationsmoment om det finns för mycket reklam på en blogg och det är inget som juryn uppskattar.
Foton
Man behöver inte vara en proffsfotograf för att bli aktuell för Matbloggspriset. Faktum är att majoriteten av mat- och bakbloggarna jag känner till ej är yrkesfotografer utan majoriteten är hobbyfotografer. Riktlinjen är att ha ett tydligt foto med någorlunda bra ljussättning. En del bloggar föredrar pyttesmå bilder, jag undrar varför? Om man bloggar om mat och bakverk så vill läsaren gärna se resultatet och då helst slippa miniatyrbilder.
Variera dina foton
Många bloggare har en oförklarlig förkärlek till att lägga upp flera foton i rad som ser nästan likadana ut. Ärligt talat så finns det ingen anledning att lägga ut tre-fyra (och ibland ännu fler) nästan identiska bilder i följd. Det är svårt att förstå syftet med det och det skapar enbart irritation.
Steg-för-steg
Det är inte nödvändigt med steg-för-steg-bilder vid recept men jag vet att det uppskattas hos flera av jurymedlemmarna.
Bloggdesign
Designen är inte helt oviktigt och tumregeln bör vara att det skall vara enkelt att navigera och hitta på bloggen.
Frekvens
Det här är en viktig del och minimum för en mat- och bakbloggare bör vara 1-2 inlägg i veckan. Har man enbart något inlägg i månaden så ratas det generellt av Matbloggsprisets jury.
Texter
Man behöver inte vara en journalist eller författare för att skriva bra och läsbara texter. Engagera, inspirera och informera är tre nyckelord värda att ta till sig.
Recept
De recept som publiceras bör vara lättlästa och pedagogiska utan en massa krångligheter.
Ärlighet varar längst
Att sno andras upplägg är givetvis ett no-no. Lånar man ett recept eller foto, namnge alltid källan. Förr eller senare uppdagas det oftast om man haft ont uppsåt.
Språk
Tidigare tillät inte Matbloggspriset engelskspråkiga bloggar men förra året lättande man på den delen då det finns en del duktiga svenska bloggare som skriver på engelska.
Influencer
Även om bloggen är prioriterad så tittar juryn även på andra plattformar som exempelvis Instagram och YouTube.
Bloggkärlek
Det är aldrig en nackdel att vara ödmjuk och visa bloggkärlek till andra bloggkollegor – även till dem man inte känner.
Om man har checkat av ovan delar så ökar oddsen för att bli påtänkt för en nominering till Matbloggspriset. Det finns givetvis inga garantier då konkurrensen är knivskarp men det är en hjälp på vägen. Regler för deltagande bloggar kan du läsa om här.
Sist men inte minst så vill jag tipsa om Influencers of Sweden (fd Better Bloggers) som är en branschorganisation för social media influencers. Här samlas influencers oavsett genre och stöttar varandra med det mesta som rör din digitala närvaro. Grundaren Linda Hörnfeldt vann Matbloggsprisets Hedersutmärkelse 2015.
Skriv ett svar