Bagerier, konditorier och kaféer runt om i landet laddar nu upp inför kanelbullens dag – en dag som tillsammans med Fettisdagen är branschens årliga höjdpunkt. Tongångarna bland bagarna inför dessa dagar brukar lyda ”kan vi slå förra årets försäljning månne tro?” Och så beräknar man och tittat tillbaka på tidigare års försäljningssiffror för att göra ett estimat om vad försäljningen kan landa på i år.
Men vad händer när strålkastarljuset riktas bort från kanelbullarna och den grå vardagen åter gör sig påmind? Visst har det genom åren förekommit lågkonjunkturer och andra kriser som påverkat landet negativt men trots tuffa tider har svensken fortsatt att fika.
2012 skrev DN; ”Svenskens kaffesug som störst när ekonomin skakar. Lågkonjunkturen gynnar kaféer, att fika är ett billigt sätt att umgås”. Och tittar man i backspegeln så brukar kaféerna klara sig bra vid nedåtgående konjunkturer. 2007 började Visita (besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation) mäta omsättningen inom kafé och restaurangbranschen och där ser man tydligt att svenska folket fortsatt att fika även under svårare tider.
Det ekonomiska stålbadet har drabbar hushållen hårt med höjda räntor och stigande priser på i stort sett allt. Visserligen orsakade pandemin en hel del oreda men den svenska ekonomin tuffade på förhållandevis bra trots svårt läge. Likaså var hushållens ekonomi balanserad.
Visst, räntorna börjar gå ner och experterna spår fortsatt sänkta räntor men arbetslösheten är på rekordnivåer (den högsta på 10 år) och många branscher har det fortsatt väldigt tufft. Det ser lite ljusare ut i ljusare i storstäderna där befolkningsunderlaget är stor men jag har under längre tid hört att det är fortsatt tufft i många mindre städer runt om i landet.
Under de senaste åren har det blivit väsentligt mycket dyrare att bedriva bageriverksamhet på grund av höjda räntor och dyrare priser på el, emballage och transporter samt kraftigt höjda råvarukostnader. Många ägare jag pratat med säger att de inte kan höja priserna i samma takt som deras inköpspriser för då väljer kunderna bort dem. Och om inte företagarna kan höja priserna tillräckligt så sjunker marginalerna och det påverkar resultatet. De flesta bagerier i landet är mikroföretag det vill säga ett företag med färre än tio anställda. I många fall är ägaren även bagare, inköpare, städare, diskare, personalansvarig och ekonomiansvarig, vilket gör att tiden heller inte alltid räcker till för något annat. Intäkter är A och O.
Under pandemin ställdes branschen inför tuffa utmaningar och företagarna tvingades skapa nya kreativa idéer då kunderna inte kunde flockas i lokalerna i samma utsträckning som tidigare. Sensmoralen blev att gamla konservativa vanor ruckades upp och det blev en ögonöppnare för många näringsidkare om att driva bageri inte enbart handlar om att producera varor. Du måste även marknadsföra och sälja varorna och aldrig ta kunden för givet!
När hushållen drar åt svångremmen behöver många företagare fundera ut kreativa uppslag för att locka kunder till sina enheter. I de allra flesta butiker jobbas det med erbjudanden, kampanjer, lockpriser och lojalitetsprogram men det förekommer sällan i ett bageri eller konditori vilket jag som mångårig affärsutvecklare inom näringslivet tycker är märkligt. Jag har genom åren besökt hundratals bagerier och konditorier runt om i landet och när jag stött på någon som aktivt jobbar med erbjudanden, lockpriser och kreativa kampanjer så har det i regel varit de större aktörerna på marknaden (det finns även flera mindre som är duktiga).
Nu när mataffärerna tävlar om lockvaror och röda prislappar så lär många bagerier och konditorier runt om i landet inte ha råd att sitta med armarna i kors och inte vara kreativa.
Oddsen är nu hög att hushållen i högre utsträckning kommer att inhandla bröd, bakverk, kakor, tårtor och glass från livsmedelsbutikerna. Att samla sina inköp, storhandla och jaga erbjudanden kommer att prioriteras för många, vilket innebär att bagerier och konditorier kan få det tuffare framöver, i synnerhet på landsbygden där konkurrensen med Ica, Willys, Coop och Lidl är stor.
Frågan är om hushållen kommer att fortsätta att fika på lokal i samma utsträckning som tidigare eller om man kommer att dra i handbromsen? Jag tror inte vi kommer att sluta fika på kaféer helt och hållet för trots allt elände vi nu upplever så vill vi fortsätta att unna oss något extra gott med jämna mellanrum. Däremot kanske det blir glesare mellan fikastunderna för många hushåll när plånboken behöver strypas åt i kärvare tider.
Gå nu ut och stöd ditt lokala fik och njut av en riktigt god bulle❤
✶✶✶
Om Robbans bästa
Fikabloggen Robbans bästa drivs av mig Robert Kwok. Jag startade upp bloggen 2013 och skriver om den svenska fikakulturen och allt däromkring. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten eller sponsrade inlägg. Jag skriver även artiklar till svensk och internationell media och till övriga företagare som vill lyfta fram den svenska fikakulturen.
Hör gärna av dig om du har något på hjärtat, antingen här på bloggen eller via e-post. Mer om Robbans bästa här.
Skriv ett svar