Idag är det torsdag, dagen då vi äter ärtsoppa och pannkakor, precis som vilken vanlig torsdag som helst. Men det är också ”Fössta tossdan i mass” som främst firas av en del bagerier/konditorier runt om i landet.
Och var i hela fridens namn är då fössta tossdan i mass? Jo, det är en lokal företeelse i Småland som förekommit sedan 2010 och som sedan dess uppmärksammas årligen den första torsdagen i mars.
Enligt en intervju med småländska Barometern så är det Jonas Svenningson som först myntade fössta tossdan i mass. Därefter startades Facebooksidan Fössta tossdan i mass samma år och med tiden växte antalet följare. Efter 2016 har dock aktiviteterna på Facebooksidan minskat men begreppen ”fössta tossdan i mass” och ”massipantårta” är numera vida spridd och etablerad för vissa.
Det första nyhetsinslaget om fössta tossdan i mass publicerades i Sveriges Radio Jönköping i mars 2012.
”Vi hyllar våren och vi hyllar Småland, dialekten och folket. Idag är dagen. Det är fössta tossdan i mass. Smålänningar utöver detta land- förenen eder och ställ till med fest!”
Fössta tossdan i mass – Smålands inofficiella nationaldag sprids idag främst via sociala medier men även av en hel del bagerier/konditorier runt om i landet som inte har någon anknytning till Småland. Man kan fråga sig varför? Det finns idag 25 landskap i Sverige, hur många av dessa landskap firar gemene man årligen? Varför skall icke smålänningar fira fössta tossdan i mass? Det bottnar givetvis i det kommersiella, att sälja prinsesstårtor (eller andra bakverk) med spritsad text ”Fössta tossdan i mass”. Konstigare än så är det inte.
Tradition eller kommersiellt jippo? Jag har genom åren hört många som är irriterade över att de behöver stå ut med ännu ett kommersiellt jippo då majoriteten av den svenska befolkningen inte har någon som helst koppling till Småland. Det finns heller inget historiskt med aktuell dag och med dess bakverk. Är man inte smålänning så bryr man sig inte nämnvärt om ”Fössta tossdan i mass men vi konsumenter tvingas ändå stå ut med händelsen som drivs av handeln för att skapa försäljning.
Som konsument är jag numera luttrad av all reklam och ”hittepåkampanjer” som översköljer oss och väljer att inte fokusera på alla budskap som trummas ut i traditionell media och på diverse sociala medieplattformar.
Läs även Fredrik Lindströms text om svenska dialekter – Smålänningar snålar inte med vokalerna här.
✶✶✶
Om Robbans bästa
Fikabloggen Robbans bästa drivs av mig Robert Kwok. Jag startade upp bloggen 2013 och skriver om den svenska fikakulturen och allt däromkring. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten och jag skriver med ett lättare språk för att alla ska känna sig inkluderade. Jag skriver även artiklar till svensk och internationell media och till övriga företagare som vill lyfta fram den svenska fikakulturen.
Hör gärna av dig om du har något på hjärtat antingen här på bloggen eller via e-post. Mer om Robbans bästa här.
Skriv ett svar