På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1024 personer hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. På frågan om vad som är viktigast i planeringen av julbordet hamnar svarsalternativet ”att maten är svenskproducerad” i topp, tätt följt av fjolårets etta ”att maten inte är för dyr”.

Jämfört med 2019 anger nästan fyra gånger fler att det viktigaste med julmaten är att den inte är för dyr. Ett tydligt trendbrott i årets undersökning är att svarsalternativet ”att maten håller extra hög kvalitet” ökar tydligt jämfört med 2022 och intar en ohotad tredjeplats.

Av: Doee Rori/Livsmedelsföretagen

Andra delar av Livsmedelsföretagens undersökning talar också för att konsumenterna kommer att fylla årets julbord med svenska livsmedel. På frågan om man planerar att spara in på något under årets julfirande så anger bara sju procent julmat och -dryck. 33 procent planerar att spara in på restaurang- och barbesök, 27 procent på julklappar och 25 procent på resor. Det enda som är viktigare är julmaten är faktiskt julgranen – den planerar bara 5 procent av svenskarna att spara in på.

Vilken mat måste helt enkelt finnas på svenskarnas julbord? För elfte året i rad så är julskinkan den absoluta favoriten på julbordet enligt Livsmedelsföretagens julundersökning. Den oumbärliga skinkan tappar några procentenheter jämfört med 2022 men har fortfarande en betryggande ledning till tvåan Janssons frestelse. På tredje plats återfinns sill, följt av köttbullar och lax. På frågan ”Vilken typ av mat vill du ska dominera på julbordet?” svarar 69 procent ”kött- och charkprodukter”.

Efter att julskinkan är uppäten, vad vill svenskarna ha till dessert? Än en gång hamnar klassikern Ris à la Malta i topp, även om den tappar fyra procentenheter jämfört med 2022. På andraplats hamnar desserten som har något för alla – chokladasken.

Och vad vill då svenskarna dricka till julmaten? Överlägsen vinnare även i årets undersökning är julmusten. Hela 78 procent anger den som sin favorit. På en avlägsen andraplats med 43 procent hamnar julölen. Vatten är den tredje mest populära drycken, snapsen tar fjärdeplatsen och femma är glögg.

På frågan om när det är ok att börja spela julmusik svarar en överväldigande majoritet – 60 procent – att det är första advent som gäller. För 64 procent är första advent även rätt datum för att inta den första glöggen. Vad gäller julölen är svenskarna något mer konservativa: där är det bara 37 procent som knäcker sin första julöl första advent, medan 22 procent väntar till ”lilljulafton” den 23 december. Med julmusten är svenskarna betydligt mer liberala: 44 procent väntar till första advent, men 29 procent tar sin första julmust redan i oktober eller november.

Här kan du läsa/ladda ner hela undersökningen

✶✶✶

Om Robbans bästa
Fikabloggen Robbans bästa drivs av mig Robert Kwok. Jag startade upp bloggen 2013 och skriver om den svenska fikakulturen och allt däromkring. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten och jag skriver med ett lättare språk för att alla ska känna sig inkluderade. Jag skriver även artiklar till svensk och internationell media och till övriga företagare som vill lyfta fram den svenska fikakulturen.

Hör gärna av dig om du har något på hjärtat antingen här på bloggen eller via e-post. Mer om Robbans bästa här.

Skriv ett svar

Din epostadress publiceras inte.