Det råder ett behagligt lugn över landet, solen smeker och värmer våra kroppar samtidigt som vi njuter av en god kopp kaffe och ett bakverk på en utomhusservering utan stress och jäkt. Allt känns i dagsläget bra men bakom hörnet tornar orosmomenten upp.
Stigande inflation, ökade priser på el och drivmedel samt matpriser som ständigt blir högre. Risken är överhängande att vi som konsumenter går en kärv vinter till mötes. Jag har fått flera alarmerande signaler från ägare till bagerier/konditorier på sistone om att de kommer att tvingas höja priserna på bröd och bakverk den närmsta tiden. Likaså finns risk att man inte låter ugnarna vara igång under dagen i lika hög utsträckning som tidigare. Vilket i sin tur kan innebära smalare sortiment och att bagerier som tidigare bakat av flera gånger om dagen kanske framöver enbart väljer att baka av morgon/förmiddag.
”– Vi har inte har sett någon sådan här period sedan 80-talet, säger Ulf Mazur på Matpriskollen” till Dagens Nyheter som publicerades för några dagar sedan. Sedan i januari har priserna på matrelaterade produkter ökat med i genomsnitt 10,3 procent. Anledningen är de ökade kostnaderna för råvaror, energi och transporter till följd av pandemin och Rysslands invasion av Ukraina. Den allt svagare svenska kronan gentemot dollarn och euron pressar också upp matpriserna.
Ulf Mazur tror att priserna kommer att fortsätta stiga och att den genomsnittliga matprisökningen kommer att hamna på 15 procent i år. En av orsakerna till det är att det finns en eftersläpning, dagligvaruhandeln har ofta långa ledtider, det tar tid innan kostnadsökningarna slår igenom i butik. Vissa varor som har fått ökade produktionskostnader har ännu inte fått högre priser.
Min analys är att vi konsumenter kommer fortsätta att fika ute på lokal men att brödförsäljningen från bagerierna kommer att minska något framöver. När priserna skjuter i höjden (exempelvis vid lågkonjunkturer) så brukar konsumenterna försöka samla sina inköp, vilket medför att fler kommer inhandla bröd (och kanske även bakverk) i matvarubutikerna. Hela branschen kommer att ställas inför nya utmaningar och extra hårt riskerar bagerier/konditorier på landsbygden att drabbas då konkurrens och kundunderlag är mer begränsad jämfört med en storstad. På landsbygden är risken överhängande att konsumenterna samlar sina inköp till matvarubutikerna och att lockpriser får extra uppmärksamhet!
Det finns även överhängande risk för att ekologiska produkter drabbas extra hårt i kristider. Vi såg redan i fjol att ekologiska produkter backade efter flera års uppgång (i alla fall inom dagligvaruhandeln. Läs Ekologiska årsrapporten 2021 här).
Första kvartalet (läs här) i år visade en kraftig uppgång för kaféer/konditorier jämfört med de två senaste åren och även andra kvartalet lär bli bra. Förhoppningsvis återhämtar sig branschen efter två års pandemi när året summeras men det finns som sagt mörka moln i horisonten.
Bageriernas kostnader kommer att öka ytterligare framöver vilket i slutänden drabbar oss konsumenter. Så ha följande i åtanke, njut av fikastunden och skyll inte prisökningarna på kafépersonalen som gör allt för att du skall trivas på plats. Det är inte deras fel att allt blir dyrare.
Gå nu ut och stöd ditt lokala fik❤
✶✶✶
Om Robbans bästa
Fikabloggen Robbans bästa drivs av mig Robert Kwok. Jag startade upp bloggen 2013 och skriver om den svenska fikakulturen och allt däromkring. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten och jag skriver med ett lättare språk för att alla ska känna sig inkluderade. Jag skriver även artiklar till svensk och internationell media och till övriga företagare som vill lyfta fram den svenska fikakulturen.
Hör gärna av dig om du har något på hjärtat antingen här på bloggen eller via e-post. Mer om Robbans bästa här.
Skriv ett svar