Under pandemin var det många restauranger, bagerier och kaféer som hade det tufft. När så pandemirestriktionerna och de allmänna råden togs bort den 9 februari förra året så andades många näringsidkare ut. Men lugnet varade inte länge för i gryningen den 24 februari så invaderade Ryssland grannlandet Ukraina. Därefter har inget varit sig likt i världen.
Bagerier/konditorier, kaféer och restauranger står ånyo för svåra utmaningar då inflationen gått i taket, elpriserna är rekordhöga och kostnaderna för råvaror, emballage och transporter ständigt når nya svindlande höjder. Och inte lär lokalhyrorna bli billigare framöver heller!
I höstas publicerade jag inlägget Bortom kanelbullens horisont där jag tog upp de svårigheter och utmaningar branschen står inför. Om pandemin var en tuff period för många företagare så är nuvarande ekonomiska kris ännu en nagelbitare för många ägare. Hushållen brukar i regel inte sluta fika vid konjunkturnedgångar och kriser men nu när var och varannan människa drabbas hårt så kommer det för många konsumenter bli tufft att kunna fika ute på lokal i den utsträckning som de kanske gjort tidigare.
Vid kriser brukar lågprisbutiker öka sin försäljning kraftigt men även lyxkonsumtionen brukar stå sig stark. De välbärgade drabbas givetvis också av den ekonomiska verklighet vi nu upplever men de har i regel en helt annan ekonomisk plattform att stå på.
Häromdagen publicerade UC sin årliga sammanställning för 2022 och det var ingen munter läsning. Konkurserna i Sverige under andra halvan på 2022 var de högsta på tio år. Även antalet nystartade bolag har minskat till den lägsta nivån på flera år.
Konkurserna inom hotell- och restaurang (där bageri, konditori och kafé ingår) har ökat med 29 procent under december månad i jämförelse med samma månad i fjol. Totalt sett under året har konkurserna ökat med 7 procent. Sett till enbart restaurangverksamhet, är ökningen av antalet konkurser under det gångna året det högsta – och antalet nystartade det lägsta – på tio år.
– Efter pandemin, är kriget och inflationen ytterligare en tung sten i ryggsäcken för restaurangägare runt om i landet. Dessutom har hushållens förtroende för ekonomin varit rekordlågt under hösten enligt konjunkturinstitutets mätningar, till följd av det ökade ränteläget och att många upplever att lönen ”äts upp” av inflationen. Det resulterar i sig i att många väljer bort restaurangbesöket för att spara några extra kronor i plånboken. Särskilt som många restauranger tvingats höja sina priser till följd av ökade mat-, energi- och räntekostnader, menar Johanna Blomé, ekonom på UC.
– Många företag går ett tufft 2023 tillmötes. Inte minst mindre företag kan drabbas av motgångar i likviditeten till följd av ökade el- och inköpskostnader samt räntor. Nu när vi sitter med facit i hand tyder det mesta på att det här bara är början – även ökade och mer långsiktiga effekter från kriget i Ukraina är att vänta. Många experter är också förvånande över att en sådan bredd av branscher och företag drabbats.
För att se konkursutvecklingen på läns- och kommunnivå samt branscher, besök https://www.uc.se/konkursstatistik/
Livsmedelsföretag utgör Sveriges tredje största industrigren och är den geografiskt mest spridda industribranschen. Totalt finns ungefär 4 600 företag som förädlar livsmedel i Sverige som tillsammans har cirka 55 000 anställda, varav drygt 1 300 enmansföretag. Småföretagen dominerar och endast cirka 650 företag har fler än 10 anställda. En stor del av alla livsmedelsföretag med industriell produktion ingår i en koncern som har över 250 anställda. Allt detta enligt bransch- och arbetsgivarorganisation Livsmedelsföretagen.
Allt var inte nattsvart 2022 för kaféer och bagerier/konditorier ser ut att landa på en positiv försäljning- och volymutveckling enligt siffror från SCB:s restaurangindex. Det i jämförelse med året innan. Försäljningsutvecklingen för kvartal 1–3 kan du läsa om här. Kvartal 4 och helår presenteras den 10 mars. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF), Livsmedelsgrossisterna och Statistiska centralbyrån (SCB).
Frågan är hur hushållens konsumtion kommer att påverka bagerier och kaféer i år? Blir det en tvär inbromsning? Januari månad är normalt en mager fikamånad så man kanske inte skall dra allt för stora växlar på nuvarande månad. Däremot blir de kommande månaderna intressanta att följa.
Min uppmaning till dig är att stödja ditt lokala fik i den utsträckning du kan. Gör det till en vana att inhandla bröd från ditt lokala bageri och när du ändå beställer så kan du lika bra lägga till några bullar och kakor😉
Stöd ditt lokala fik❤
Läs även: Bortom kanelbullens horisont
Lugnet före stormen för alla fikaälskare
✶✶✶
Om Robbans bästa
Fikabloggen Robbans bästa drivs av mig Robert Kwok. Jag startade upp bloggen 2013 och skriver om den svenska fikakulturen och allt däromkring. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten eller sponsrade inlägg. Jag skriver även artiklar till svensk och internationell media och till övriga företagare som vill lyfta fram den svenska fikakulturen.
Hör gärna av dig om du har något på hjärtat, antingen här på bloggen eller via e-post. Mer om Robbans bästa här.
Skriv ett svar