Bra tips för mat- och bakbloggare

I fredags delades det ut ett flertal priser på Nordens största matmässa – Stockholm food and wine. Matbloggsprisets årliga tillställning gick i vanlig ordning av stapeln med sju stycken kategorier och även Allt om Mat hade prisutdelning till kreativa mat- och bakinfluencers.

Många förväntansfulla bloggare/Influencers hade hoppats på att vinna men i en tävling finns som bekant enbart en segrare. Det brukar heta att det viktigaste inte är att vinna, utan att kämpa väl och att ha kul och det tror jag stämmer in även i dessa sammanhang. För även om de flesta nominerade blev utan pris så är jag övertygad om att de var glada över att i huvudlaget bli uppmärksammade.

Det finns idag mellan fyra till sex tusen mat-, bak- och dryckesbloggare i Sverige (alla är inte aktiva) så konkurrensen är stenhård. Utöver det finns det många livsstilsbloggare som med jämna mellanrum slänger in lite bakverk, bröd och mat i sitt flöde så då förstår man att det gäller att jobba hårt för att nå igenom bruset.

Jag gillar bloggen som plattform då det är jag som är innehållsproducent och jag är heller inte beroende av någon extern aktör som styr och ställer med format och teknik och om vad man får göra och inte göra.

Oavsett plattform så är det viktigaste att ha kul och och inte känna stress för bloggandet tar lite tid i anspråk. Haka heller inte upp dig på antalet följare utan ta väl hand om dem du har.

Här kommer ett par tips som är bra att tänka på som bloggare.

Vem är du? 
Att kliva in på en blogg och inte veta vem avsändaren är blir väldigt opersonligt. Dessvärre är det ganska vanligt att det saknas namn så ett hett tips är att någonstans på bloggen skriva ut ett för- och efternamn.

Kontaktuppgifter, ja tack! 
Varför saknas kontaktuppgifter på en blogg? Om ett företag vill komma i kontakt för samarbete och märker att det inte finns några kontaktuppgifter så går de direkt vidare till en annan bloggare. Man behöver inte lägga ut telefonnummer men väl en mailadress. Om man inte vill använda sin personliga e-postadress så är det enkelt att registrera en ny på Hotmail/Gmail och använda den.

Bloggportaler 
Vissa portaler där en del bloggare placerat sin blogg är mindre bra då de är besudlade med reklam och ibland vet man heller inte i vilken miljö man befinner sig i det vill säga är jag hos aktuell bloggare eller inte! Nu är tack och lov inte alla portaler dåliga men ha detta i åtanke.

Reklam
Att klicka in sig till en bloggare och mötas av en gigantisk banner är inte en hit. Återigen blir jag som besökare förvirrad och undrar om jag kommit rätt? Överlag kan det finnas irritationsmoment om det finns för mycket reklam på en blogg.

Foton
Man behöver inte vara en proffsfotograf och majoriteten av mat- och bakbloggarna jag känner är ej yrkesfotografer utan hobbyfotografer. Riktlinjen är att ha ett tydligt foto med någorlunda bra ljussättning. En del bloggar föredrar pyttesmå bilder, jag undrar varför? Om man bloggar om mat och bakverk så vill läsaren gärna se resultatet och då helst slippa miniatyrbilder.

Variera dina foton 
En del bloggare har en oförklarlig förkärlek till att lägga upp flera foton i rad som ser likadana ut. Ärligt talat så finns det ingen anledning att lägga ut tre-fyra (och ibland ännu fler) nästan identiska bilder i följd. Det är svårt att förstå syftet med det och det skapar enbart irritation hos läsaren.

Steg-för-steg
Det är inte nödvändigt med steg-för-steg-bilder vid recept men jag vet att det uppskattas av många.

Bloggdesign
Designen är inte helt oviktigt och tumregeln bör vara att det skall vara enkelt att navigera och hitta på bloggen.

Frekvens
Kontinuitet är nyckelordet – frekvens, frekvens, frekvens är mantrat. Man behöver inte skapa inlägg varje dag men ett par stycken i veckan är nödvändigt.

Texter 
Man behöver inte vara en journalist eller författare för att skriva bra och läsbara texter. Engagera, inspirera och informera är tre nyckelord värda att ta till sig.

Recept
De recept som publiceras bör vara lättlästa och pedagogiska utan en massa krångligheter.

Ärlighet varar längst
Att sno andras upplägg är givetvis ett no-no. Lånar man ett recept eller foto, namnge alltid källan. Förr eller senare uppdagas det oftast om man haft ont uppsåt. Jag läste på PRV-bloggen (Patient- och registreringsverket) ett inlägg från (ALIS Administration av litterära rättigheter i Sverige) och de skrev enligt följande gällandes recept:  ”Om receptet är tillräckligt originellt skrivet (med fantasifulla och litterära formuleringar t.ex.) kan det vara ett verk i upphovsrättslagens mening och därmed skyddas av upphovsrätt. En ren uppräkning av ingredienser skyddas däremot inte.

Inte heller en rak och ”naken” beskrivning av tillvägagångssättet (dvs. en strikt instruktion om hur ingredienserna ska tillföras och i vilken ordning). Upphovsrätten skyddar inte det materiella innehållet i en text utan endast den form som faktainnehållet tar sig uttryck i. Eftersom matrecept i de flesta fall saknar annan funktion än att ge en instruktion för tillagningen, och därför ofta är banalt skrivna, är det i många fall tveksamt om de åtnjuter upphovsrättsligt skydd.”

Fuska inte
Behöver jag ens nämna att det är fusk att köpa följare och likes.

Bloggkärlek
Det är aldrig en nackdel att vara ödmjuk och visa bloggkärlek till andra bloggkollegor – även till dem man inte känner.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.