Bra tips för mat- och bakbloggare

I januari i år kickade jag igång veckans blogg efter två års uppehåll vilket innebär att jag nu ständigt letar efter bloggare inom bakning och matlagning. Det finns idag mellan fyra till fem tusen mat-, bak- och dryckesbloggare i Sverige (långt ifrån alla är aktiva) så konkurrensen är stenhård. Utöver dem finns det många livsstilsbloggare som med jämna mellanrum slänger in lite bakverk, bröd och mat i sitt flöde.

Jag gillar bloggen som plattform då jag äger dess innehåll och jag är heller inte beroende av någon extern aktör som styr och ställer med regelverk om vad man får göra och inte göra. Oavsett plattform så är det viktigaste att ha kul och inte känna stress för bloggandet tar tid i anspråk. Haka heller inte upp dig på antalet följare utan ta väl hand om dem du har.

I mitt sökande efter mat- och bakbloggare springer jag på både stora som små aktörer och det jag förvånas över är att många saknar namn och kontaktuppgifter på bloggen. De etablerade bloggarna kan oftast sin sak och det är i regel enkelt att navigera och hitta det man söker efter.

Men när man tittar på de mindre bloggarna så är kunskapen och erfarenheten inte alltid lika stor och därför har jag satt ihop ett par enkla tips som är bra att tänka på som bloggare med fokus på matlagning och bakning.

Egen domän eller bloggportal?
Det finns för- och nackdelar med båda alternativen men för egen del har jag alltid kört egen domän – vilket jag aldrig ångrat. Läs gärna Jennifer Sandströms blogginlägg om ämnet här.

Bloggdesign
Designen är inte helt oviktig och tumregeln bör vara att det skall vara enkelt att navigera och hitta på bloggen.

Vem är du? 
Att kliva in på en blogg och inte veta vem avsändaren är blir väldigt opersonligt. Dessvärre är det ganska vanligt att det saknas namn så ett hett tips är att någonstans på bloggen skriva ut ett för- och efternamn.

Kontaktuppgifter – ja tack! 
Varför saknas kontaktuppgifter på en blogg? Om ett företag vill komma i kontakt för samarbete och märker att det inte finns några kontaktuppgifter så går de direkt vidare till en annan bloggare. Man behöver inte lägga ut telefonnummer men väl en mailadress. Om man inte vill använda sin personliga e-postadress så är det enkelt att registrera en ny på Hotmail/Gmail och använda den.

Reklam på bloggen
Att klicka in på en blogg med för mycket reklam är inte så tilltalande utan kan snarare vara ett irritationsmoment. Och om man väljer att ha reklam på bloggen – se då till att reklamen går hand-i-hand med det personliga varumärket.

Foton
Man behöver inte vara en proffsfotograf och majoriteten av mat- och bakbloggarna jag känner är ej yrkesfotografer utan hobbyfotografer. Riktlinjen är att ha ett schysst foto med någorlunda bra ljussättning. En del bloggar föredrar pyttesmå bilder, jag undrar varför? Om man bloggar om mat och bakverk så vill läsaren gärna se resultatet och då helst slippa miniatyrbilder.

Variera dina foton 
En del bloggare har en oförklarlig förkärlek till att lägga upp flera foton i rad som ser likadana ut. Ärligt talat så finns det ingen anledning att lägga ut tre-fyra (och ibland ännu fler) nästan identiska bilder i följd. Det är svårt att förstå syftet med det och det skapar enbart irritation hos läsaren.

Recept
De recept som publiceras bör vara lättlästa och pedagogiska utan en massa krångligheter.

Steg-för-steg
Det är inte nödvändigt med steg-för-steg-bilder vid recept men jag vet att det uppskattas av många läsare.

Ärlighet varar längst
Att sno andras upplägg är givetvis ett “no-no”. Lånar man ett recept eller foto, fråga alltid först om lov och namnge alltid källan. Förr eller senare uppdagas det oftast om man haft ont uppsåt.

Läs PRV-bloggen (Patient- och registreringsverket) med inlägg från – ALIS Administration av litterära rättigheter i Sverige – och där står det enligt följande gällandes recept: Om receptet är tillräckligt originellt skrivet (med fantasifulla och litterära formuleringar t.ex.) kan det vara ett verk i upphovsrättslagens mening och därmed skyddas av upphovsrätt. En ren uppräkning av ingredienser skyddas däremot inte.

Inte heller en rak och “naken” beskrivning av tillvägagångssättet (dvs. en strikt instruktion om hur ingredienserna ska tillföras och i vilken ordning). Upphovsrätten skyddar inte det materiella innehållet i en text utan endast den form som faktainnehållet tar sig uttryck i. Eftersom matrecept i de flesta fall saknar annan funktion än att ge en instruktion för tillagningen, och därför ofta är banalt skrivna, är det i många fall tveksamt om de åtnjuter upphovsrättsligt skydd.

Länkar
En blogg som länkar till andra och får länkar tillbaka hamnar ofta högre upp i sökmotorernas indexeringar.

Texter 
Man behöver inte vara en journalist för att skriva bra och läsbara texter. Engagera, inspirera och informera är tre nyckelord värda att ta till sig.

Frekvens
Kontinuitet är nyckelordet. Du behöver inte skapa inlägg varje dag men åtminstone två-tre stycken i veckan rekommenderas.

Bloggkärlek
Det är aldrig en nackdel att vara ödmjuk och visa bloggkärlek till andra bloggkollegor – även till dem man inte känner.

Slutligen – ha kul
Det viktigaste är att man tycker att det är roligt och stimulerande att blogga. Ja, det kommer att komma perioder när det inte är lika roligt att blogga men stäng då inte igen butiken utan låt då bloggen vila en period tills skrivarlusten åter faller på. Blogga väl❤

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.