Jag tillhör dem som hellre betalar lite extra för att slippa reklam, däremot uppskattar jag bra och kreativ reklam så länge budskapet ej tjatas sönder. Visste du förresten att det i Sao Paulo (Brasilien) råder mer eller mindre reklamförbud i hela stan! Det är ingen liten stad vi pratar om då det bor cirka 20 miljoner invånare där. En riktigt vass reklamkampanj som jag tidigare publicerat är Mr. Kipling (ägs av Premier Foods) och de har ända sedan 1967 försett britter med kakor och bakverk. Om du mot all förmodan missat den underbara och kreativa kampanjen som fick stor uppmärksamhet i början på september så kan du se den igen här. Jag lägger nu ut ytterligare tre stycken klipp från Mr. Kipling, det ena klippet är en kampanj där en rosaaktig elefant och en pojke (Austin Taylor) visar att livet blir så mycket bättre med bakverk. Det är kommunikationsbyrån JWT London som står bakom det kreativa och kampanjen går under namnet ’Life Is Better With Cake’. De två andra klippen som du kan se på nästa sida är kampanjer som visar interaktiv utomhusreklam där du som konsument involveras.
Nästa kampanj gjordes inför julen 2013 då Mr. Kipling installerade ett stort antal ”Cake-To-Go-”automater i 20 städer runt om i England. Passerande människor gavs möjligheten att få ett bakverk ur maskinen om de tryckte på en knapp samt att de även fick höra en inspelning där Frälsningsarmen spelade upp ”We Wish You a Merry Christmas”. Sensmoralen blev att Mr. Kipling fick stor uppmärksamhet för en kreativ och innovativ kampanj som även involverade Frälsningsarmen (som därmed fick möjligheten att samla in nödvändiga gåvor).
2012 gjordes en liknande kampanj med ”Cake-To-Go-”automater som du kan se nedan. När får vi se något liknande i Sverige? Det närmaste jag kommer på i kreativitet är Gevalias kampanjer i mitten på 90-talet. Kommer du ihåg dem? Om inte, läs här.
Skriv ett svar