Ät fibrer och må bra


Idag är dagen då vi har lite extra fokus på fiberrika livsmedel då vi firar den internationella fullkornsdagen.

Fiberrik mat är inte bara nyttigt och bra för en trög mage, det minskar även risken för en rad sjukdomar enligt skotska och nyzeeländska forskare som analyserat 185 tidigare forskningsstudier. 2019 presenterades detta i anrika The Lancet och man kom fram till att varje människa bör få i sig minst 25-29 gram fibrer om dagen. Sammanlagt ingick 4 635 personer i dessa studier.

Sjukdomar som kan minimeras av fibrer och fullkorn är hjärtkärlsjukdomar, kranskärlssjukdomar, stroke, typ 2-diabetes, tjocktarmscancer, övervikt och högt kolesterol. Den mängd som Livsmedelsverket rekommenderar är 25–35 gram fibrer per dag.

Foto: Brödinstitutet

Brödinstitutet genomför årligen en opinionsundersökning – Brödbarometern – och nu har årets barometer presenterats och den visar att fler och fler förknippar fullkorn med hälsa samtidigt som kunskapen om vad fullkorn är och var det finns är låg.

På frågan tänk dig att du skulle ändra dina kostvanor för att må bättre och därför försöka äta mer hälsosamt hamnar ’mer fullkorn och fibrer’ i topp (55 procent) och passerar därmed ’mer växtbaserat’ (51 procent). Hälso- och nyttighetsassociationen är tydlig då 50 procent anger att de kommer äta mer fullkorn framöver.

Vetenskapen är enig om att fullkorn är den enskilda kostfaktor som förebygger våra stora levnadsvanesjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och vissa cancerformer i högsta grad, se bifogat diagram. Men här är kunskapen låg.

– Det är tydligt att fullkorn har en bit kvar på nyttighetslistan då grönsaker ligger i topp (62 procent) följt av fisk (38 procent), frukt och bär (37 procent) och hamnar långt före fullkorn på frågan vilka livsmedel man tycker är nyttigast, säger Maria Sitell, kommunikationschef och dietist på Brödinstitutet. Fullkorn hamnar först på åttonde plats med 16 procent i Brödtermometern och där har den legat de senaste tre åren. 

Även om fullkorn som begrepp ökar vet bara hälften att fullkorn förebygger tidigare nämnda sjukdomar. När det gäller kunskapen om var fullkorn finns vet endast en tredjedel att fullkorn bara finns i spannmål, det vill säga i vete, råg, korn, havre, majs, ris, hirs, durra och sorghumarter.

Undersökningen visar att fullkorn främst förknippas med bröd, nyttigt, bra, grovt och gott. Bröd får 67 procent vid frågan hur man helst äter fullkorn följt av frukostflingor/müsli 26 procent, gröt 24 procent och pasta 22 procent (två svarsalternativ). 

– Att göra fullkorn mer trendigt, på samma sätt som surdegen har lyckats, är något av det absolut bästa vi kan göra för folkhälsan, säger Maria Sitell. Det är tydligt att vi verkligen behöver mer fullkorn. Enligt Riksmaten äter nio av tio för lite fullkorn.

United Minds har genomfört opinionsundersökningen Brödtermometen på uppdrag av Brödinstitutet. 1003 intervjuer genomfördes bland svensk allmänhet i åldrarna 18 till 80 år i oktober-november 2021. Brödtermometern har genomförts varje år sedan 2012.

Läs mer om fullkorn här.

Global Burden of Disease (GBD) är en omfattande global forskningsstudie som beskriver dödlighet och sjuklighet kopplat till större sjukdomar, skador och riskfaktorer över hela värden. Uppgifter samlas in och analyseras av ett konsortium som består av mer än 3600 forskare från 145 länder. Ansvarig för projektet är Institute for Health Metrics and Evaluation.
.
Ett urval av livsmedel med fibrer.

  • Fullkornsbröd (100 gram hårt fullkornsbröd, råg, innehåller 17,6 gram fibrer)
  • Bönor (100 gram torkade bondbönor innehåller 16,4 gram fibrer)
  • Linser (100 gram torkade linser innehåller 11,5 gram fibrer)
  • Frukt (100 gram äpple med skal innehåller 1,8 gram fibrer)
  • Grönsaker (100 gram spenat innehåller 2,4 gram fibrer)
  • Rotfrukter (100 gram morot innehåller 2,4 gram fibrer)
  • Gryn (100 gram havregryn innehåller 15 gram fibrer)
  • Fullkornspasta (100 gram innehåller 3,7 gram fibrer)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.