Fössta tossdan i mass – en tradition eller ett kommersiellt jippo?

Idag är det torsdag, den klassiska dagen för ärtsoppa och pannkakor, precis som vilken annan torsdag som helst. Men det är också ”Fössta tossdan i mass”, en dag som särskilt uppmärksammas av vissa bagerier och konditorier runt om i landet.

Och vad är då ”Fössta tossdan i mass”? Jo, det är en lokal tradition från Småland som har funnits sedan 2010 och som sedan dess uppmärksammas varje år på den första torsdagen i mars. Enligt en intervju med den småländska tidningen Barometern var det Jonas Svenningson som först myntade uttrycket ”Fössta tossdan i mass”. Samma år skapades en Facebooksida med samma namn, och antalet följare växte successivt. 

Det första nyhetsinslaget om ”Fössta tossdan i mass” sändes av Sveriges Radio Jönköping i mars 2012. I inslaget löd budskapet: ”Vi hyllar våren och vi hyllar Småland, dialekten och folket. Idag är dagen. Det är fössta tossdan i mass. Smålänningar utöver detta land- förenen eder och ställ till med fest!”.

Fössta tossdan i mass – Smålands inofficiella nationaldag – sprids idag främst via sociala medier, men också genom många bagerier och konditorier runt om i landet, även sådana utan koppling till Småland. Men varför?

Sverige har 25 landskap, men hur många av dem firas egentligen årligen av gemene man? Varför skulle icke-smålänningar uppmärksamma fössta tossdan i mass? Svaret är enkelt – det bottnar givetvis i det kommersiella. Att sälja prinsesstårtor – eller andra bakverk – med spritsad text ”Fössta tossdan i mass”. Konstigare än så är det inte.

Bageriet i Tranås, konditori Hörnet i Mjölby och Marieborgs bageri i Alingsås

Tradition eller kommersiellt jippo? Genom åren har jag hört många som irriterar sig på ännu ett kommersiellt påfund, särskilt eftersom majoriteten av svenskarna saknar koppling till Småland. Det finns heller ingen historisk bakgrund till denna dag eller dess bakverk. För den som inte är smålänning spelar ”Fössta tossdan i mass” troligen ingen större roll, ändå exponeras vi konsumenter för det – en händelse som främst drivs av handeln i syfte att öka försäljningen.

Som konsument är jag numera luttrad av all reklam och ”hittepåkampanjer” som översköljer oss och väljer att inte fokusera på alla kampanjer som trummas ut i traditionella medier och på olika sociala medieplattformar.

Läs även Fredrik Lindströms text om svenska dialekter – Smålänningar snålar inte med vokalerna här.

✶✶✶

Om Robbans bästa
Fikabloggen Robbans bästa drivs av mig Robert Kwok. Jag startade upp bloggen 2013 och skriver om den svenska fikakulturen och allt däromkring. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten och jag skriver med ett lättare språk för att alla ska känna sig inkluderade. Jag skriver även artiklar till svensk och internationell media och till övriga företagare som vill lyfta fram den svenska fikakulturen.

Hör gärna av dig om du har något på hjärtat antingen här på bloggen eller via e-post. Mer om Robbans bästa här.

Skriv ett svar

Din epostadress publiceras inte.