Min årskrönika brukar vara ett av de mest läsa inläggen årligen och krönikan för 2019 (rekommenderas att läsa) slog alla tidigare rekord. I år har jag valt att inte skriva en krönika som jag normalt brukar göra på grund av pandemin och dess härjningar som skakat om hela fikasverige.

Fram till mars månad var allt som vanligt men därefter blev inget sig likt och fikabranschen tvärnitade. Många bagerier och konditorier har i år tappat uppemot 50 procent av sin omsättning och i vissa fall ännu mer. Det är främst de stora kedjorna och mindre kaféer som ligger innanför tullarna som drabbats hårt men även leveransbagerier.

Foto: Jamie Street för Unsplash
Foto: Jamie Street för Unsplash

När Folkhälsomyndigheten i våras rekommenderade distansarbete så innebar det att våra förorter och kranskommuner fick ett helt annat liv på vardagarna och det har gynnat många bagerier/konditorier och kaféer. Jag har pratat med ett flertal ägare och de allra flesta har haft ett mycket bra år och i vissa fall till och med rekordår.

Så helt nattsvart har det inte varit även om det totalt för branschen kommer att bli ett stort omsättningstapp. Under kvartal 1 var tappet -2,8 procent, kvartal 2 blev raset -38,1 procent och kvartal 3 -22,3 procent. För hotell och restaurangnäringen ser raset än värre ut. Allt detta enligt SCB Restaurangindex.

Jag vill lyfta fram och hylla alla företagare som kämpar och sliter i dessa svåra tider och även om det inte är helt nattsvart för alla så lider jag med de som har det tufft nu och jag håller tummarna för att de orkar hålla ut i väntan på bättre tider.

Trots pandemin och svåra tider så finns det aktörer som växlar upp och satsar. Magnus Johansson öppnar Glass & Konfektyr ett bullkast från sitt nuvarande bageri och Robin Delselius öppnar nytt i Sickla handelsplats. Haga Tårtcompani har öppnat en liten bakficka snett emot sin enhet på Torsgatan och SurÅdeg har öppnat nytt i Tyresö och Bröd & Salt fortsätter att växa med fler enheter och jag känner till fler som ligger i startgroparna för egna verksamheter. Fler fikanyheter kan du läsa här.

2020 innebar comeback för min serie Veckans blogg som jag startade upp 2015 med syfte att lyfta fram mat- och bakbloggare och samtidigt sprida bloggkärlek. Genom åren har jag sett många mat- och bakbloggare komma och gå för det krävs stort engagemang för att driva en blogg må du tro. Det tar tid att laga mat/baka, styla och fotografera, redigera och skriva recept/text och tid är inte alltid man har.

Annelies Blomster & Bakverk är en av alla fina bloggare jag haft äran att ha med som gäst i veckans blogg.

De allra flesta bloggare/vloggare jobbar/studerar och många har dessutom familj och då förstår man att tiden är något värdefullt att ta vara på. Jag har genom åren haft med över 150 bloggare i serien veckans blogg och av dessa så är det ytterst få som livnär sig som influencers på heltid. Jag hyllar de stora etablerade aktörerna likaväl som jag hyser stor respekt för alla microbloggare för oavsett hur etablerad man är så drivs de alla av samma sak – kärleken till matlagning och bakning.

För min del har 2020 varit en berg och dalbana då det varit tufft att få jobb och uppdrag. Evenemangsbranschen och tidningsbranschen där jag verkat inom i över 14 år är en nattsvart sektor och fikabranschen där jag också verkar inom genom att skriva artiklar och guider är heller ingen munter sektor i Sverige eller globalt. I väntan på att det vänder har jag jobbat extra med helt andra sektorer där jag tidigare aldrig verkat inom. Men det har jag inga problem med då jag är helt prestigelös och gillar att få insyn i nya branscher och lära känna nya människor. Kunskap kan man aldrig få för mycket av.

Med jämna mellanrum gör jag som Fantomen och beger mig ut bland folk. Här hjälpte jag till i produktionen på underbara Enskedeparkens bageri.

Vad jag skall göra när jag blir stor vet jag inte men jag är lyhörd för förslag och det vore roligt att jobba med något inom den sektor jag skriver mycket om och som jag brinner för – den svenska fikaindustrin.

Framöver så kanske det blir en utveckling av min blogg, en fikabok eller en podd – den som lever får se😉

Vad ser jag då fram emot 2021? Efter ett uselt år hoppas jag att pandemin drar dit pepparn växer och aldrig återkommer. Jag vill kunna träffa människor, kramas, ge kindpussar och umgås normalt samt att kunna sitta på ett fik och inte behöva bry sig om en gäst råkar sitta för nära mig. Att få vara fri utan att känna rädsla.

När vi återgår till det normala så är jag övertygad om att fler fik kommer etableras i våra förorter och kranskommuner – vilket jag tjatat om i flera år här på bloggen. Vi har med all tydlighet erhållit facit på hur lönsamt det är för de fik som ligger i förorterna. Där det bor folk bör man etablera verksamhet och bagerier står högst upp på den önskelistan. Distansarbete är det nya normala vilket innebär att vi även fortsättningsvis kommer att ha hemmet som arbetsplats och det innebär att vi kommer att vilja sträcka på benen och ta en fika på det lokala bageriet/kaféet.

Jag tror även att distansarbete på sikt kommer innebära möjligheter för många att flytta till mindre städer. Att exempelvis flytta från Stockholm till en mindre stad men behålla sitt jobb och lön och därmed få en helt annan livskvalité. Det skulle innebära stora möjligheter för näringsidkare att starta nya verksamheter – exempelvis kaféer och bagerier.

Inför 2020 genomförde jag fyra stycken trendspaningar där närmare 60 stycken bagare, konditorer, pralinörer och kaffeexperter medverkade. Deras uppgift var att sia om 2020-års trender och ingen hade vid intervjutillfället kunnat ana om att en viss Corona skulle komma att vända upp och ned på hela branschen.

Jag hade en liknande spaning 2016 och tyckte att det åter var dags för en större trendspaning inför 2020. Arbetet med att sätta ihop en trendspaning tog sin lilla tid och då kan du säkert ana vilken tid det tog att sätta ihop fyra spaningar med publicering under samma vecka!

Det har nu gått ett år sedan trendspaningarna publicerades och frågan är hur väl spanarna siat om årets trender. Jag rekommenderar dig att klicka in på respektive spaning och läsa om vad som skrevs. Trendspaningarna genomfördes förra vintern och några personer har sedan dess bytt arbetsgivare.

.
Kaffetrender 2020 

Medverkande i trendspaningen: Anders Arrenius (Arrenius och Company), Jesper Bood (Kafé Orion), Johan Ekfeldt (Gringo Nordic Coffee Roasters), Daniel Eråker (Slöinge kafferosteri), Jonas Hult (Johan & Nyström), Aadel Kersh (Kersh kafferosteri), Eva Gefvert (Åre Kafferosteri), Christian Gullbrandsson (Morgon Coffee Roasters), Fredrik Gustafsson (Kafferosteriet Koppar), Lisa Hall (Drop Coffee), Anna Nordström (Löfbergs Lila), Daniel Remheden (Love Coffee Roasters), Matteus Slivo (Pennybridge Roasters) och slutligen Emmie Andersson och Clara Drake Philgren (Da Matteo).

Summering:
✓ Fler mikrorosterier erbjuder kapslar och portionspackat, färdigmalet specialkaffe
✓ Ekocertifierat kaffe har en fortsatt ökad efterfrågan bland konsumenter
✓ Vi blir mer och mer medvetna om råvaran kaffe och dess ursprung
✓ Anaerobisk fermentering kommer att vara ledordet nummer ett
✓ Specialkaffe når ut till allt fler ”vanliga” kaffekonsumenter
✓ Hållbarhet – vi måste alla bidra till en mer hållbar värld
✓ Växtbaserad mjölk istället för komjölk kommer öka
✓ Kallbryggt fortsätter sakteligen att öka
✓ Stigande kaffepriser

Läs Kaffetrender 2020 här

.
Pralintrender 2020

Medverkande i trendspaningen: Hanna Assarsdotter (Konditori Kampanilen), Josefine Baummann (At Six), Ulrika Bergenkrans (Österlenchoklad), Jan Danielsson (Chokladfabriken), Kalle Jungstedt (Chef Jungstedt Chocolate), Felicia Lilja (Chocolatier konsult), Märta Lindofh (Chocolatte), Erika Lundell (Tössebageriet), Gustaf Mabrouk (Chef de partie Sthlm), Milly Magnusson (GastroDidakt), Joachim Malmsten (Malmstens Mat & Choklad, Eva Mantsinen (OmnOmnOmn Chocolaterie), Martin Morand (Pastry Inspiration) och slutligen Liv Sandberg (Liv Sandberg Cake Art).

Summering:
✓ De klassiska pulverfärgerna börjar få konkurrens av växtbaserade färger
✓ Mer fokus på basråvaran det vill säga chokladen och kakaobönan
✓ Fortsatt ökad efterfrågan på veganska praliner
✓ Svenska kryddor, frukt och bär
✓ Mer växtbaserade praliner
✓ Fokus på lokala råvaror

Läs Pralintrender 2020 här

.
Baktrender 2020 

Medverkande i trendspaningen: Lina Andersson (Güntherska Hovkonditori & Schweizeri), Pernilla Boström (Konditori Kampanilen), Amanda Bäckström (Haga Tårtcompani & Bageri), Linn Eriksson (Café Pascal), Gustav Fagerman (Artisan Bread), Sara Fjärrstrand (Bageri April), Petrus Jakobsson (Bageri Petrus), Bedros Kabranian (konsult), Daniel Lindeberg (Lindeberg Bageri & Konditori), Kim Lund (Bageri April), Jesper Långström (Sveriges bagare och konditorer), Mattias Wallmark (Lundbergs konditori), Martin Westin (Bageri Leve) och slutligen Marqus Östin (Järna bageri).

Summering:
✓ Förnyelser av klassiska bakverk som gjordes förr i tiden i Sverige
✓ Miljömedvetna förpackningar och mindre plast
✓ Ekologiska och närproducerade råvaror ökar
✓ Kavlade degar med mer matiga fyllningar
✓ Fortsatt efterfrågan på veganska bakverk
✓ Kavlade degar fortsätter att vara hett
✓ Ökad nyfikenhet på kulturspannmål
✓ Fullkornstrenden fortsätter att växa
✓ Zero-food waste inom bagerier
✓ Mer svenska, lokala bär

Läs Baktrender 2020 här

.
Desserttrender 2020

Medverkande i trendspaningen: Sara Assum Hultberg (Operakällaren), Cecilia Andersson (Handelshuset Saltsjöbaden), Kalle Bengtsson (Konditori Kampanilen), Frida Bäcke (Frantzén), Jennie Elmerfors (Gateau), Josefin Gauffin (Lindeberg bageri & konditori), Annie Hesselstad (Artipelag), Magdalena Larson (Cederleüfs & Svanheimers), Joel Lindqvist (Mat- & Chokladstudion), Gustaf Mabrouk (Chef de partie Sthlm), Disa Molin (Nääs Fabriker), Sara Nilsson (Gothia Towers), Daniel Roos (K-märkt), Isabella Westergren (Delselius konditori).

Summering:
✓ Mer hälsosamma alternativ, med mindre socker, fett, färgämnen och tillsatser
✓ Lokala producenter, allt från mejeri till frukt och grönt får sig ett fortsatt lyft
✓ Fortsatt efterfrågan på veganskt, ekologiskt och närproducerat
✓ Fler konditorier kommer att satsa på egen glasstillverkning
✓ Miljömedvetna förpackningar och mindre plast
✓ Glaserade kondisvaror blir trendigt även 2020
✓ Växtbaserade bakverk kommer att öka
✓ Pralinerna tar större plats

Läs Desserttrender 2020 här

Hellmans café i Nyköping – ett fik värt att besöka.

2020 startade jag upp gruppen Fikadax på Facebook. Det var den 10 januari som jag fick ett ryck att starta upp en grupp på Facebook som enbart fokuserar på tips på härliga fikaställen runt om landet.

Jag har länge saknat en grupp där man får tips om olika fikaställen så istället för att sitta och vänta på att en sådan grupp skulle startas upp så tog jag själv initiativet. Det viktigaste för mig är inte hur många medlemmar vi är, det viktigaste är att gruppens medlemmar känner att man får bra tips på schyssta fikaställen.

Alla slags tips på fik är välkomna, alltifrån det fina konditoriet i storstan med designmöbler och senaste snittet på bakverken till små pittoreska sommarcaféer i skogen där man får sitta på pinnstolar och jaga mygg och knott.

Gemenskap, bra tonläge och en levande fikagrupp, där har du Fikadax – din fikakompass i nöden. Häng med i gruppen du med.

.
Jag avslutar min krönika med några rader skriven av Kjell-Åke Bearfoot.

Jag tror inte jag är nåt
kanske kan du lära mig nåt
Jag kan lära dig nåt
om vi lyssnar får vi alltid nåt

Tro inte att du är bäst, häng inte upp några gardiner
vi är alla mer komplicerade än datamaskiner
Ingen av oss vet allting
och räkna aldrig känslors värde som ingenting

 Jag är värd att lyssna på
men säger inte, att du inte, är värd att lyssna på
Du är inte bättre än mig, även om du har mer penningar
du är bättre än mig om du besegrar mig med empatins sanningar

 Jag skrattar ofta åt min egna dumhet
men jag vägrar skratta åt andras svaghet
Jag respekterar dig
om du respekterar mig

Vi har båda rätt att må bra
även om varje dag inte kan vara bra
Du och jag är unika
men vi borde ändå tillsammans stillsamt kunna fika

✶✶✶

Om Robbans bästa
Fikabloggen Robbans bästa drivs av mig Robert Kwok. Jag startade upp bloggen 2013 och skriver om den svenska fikakulturen och allt däromkring. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten och jag skriver med ett lättare språk för att alla ska känna sig inkluderade. Jag skriver även artiklar till svensk och internationell media och till övriga företagare som vill lyfta fram den svenska fikakulturen.

Hör gärna av dig om du har något på hjärtat antingen här på bloggen eller via e-post. Mer om Robbans bästa här.

Skriv ett svar

Din epostadress publiceras inte.